Trefor Road Culdesac (rasanubari) wrote,
Trefor Road Culdesac
rasanubari

  • Mood:

Petang berwilmana meriah segar harapan tersusur lalu Bandar Tasik Selatan

Selepas singgah Sungai Besi menuju Sogo shopping 1 Januari tahun baru


Sudah merancang berminggu-minggu lalu. Cadangan rancangan kami bercuti di memana hotel di tengah ibu kota. Hotel berpandangan meriah bunga api malam tahun baru. Bukan pun terlalu mengagung-agungkan sambutan 1 Januari tahun baru kalendar Gregorian ini. Sesaja menggembirakan hati cahayamata sementara masih berusia muda remaja begini. Bila semua anakanda semakin meningkat umur dewasa. Lain pula nanti tahap maksud lebih meriah menguja gembira beriringan masa semakin pantas beredar lalu.

Sebagaimana semasa semua cahayamata ini masih kecil comel dulu. Taman binatang dan taman tema antara persinggahan wisata bersantai selalu. Begitu juga dengan merata taman-taman permainan selalu disinggah lebih sepuluh tahun lalu. Kini semua itu bukan lagi pilihan semua cahayamata semakin meningkat besar tinggi di hadapan mata ibu. Sebagaimana semakin berpeningkatan tulus doa ibu buat semua cahayamata semoga selamat perjalanan kehidupan dunia akhirat. Senantiasanya tulus doa-doa ibu.

Sudahnya terbatal rancangan malam tahun baru di Kuala Lumpur bila orang itu orang ini berancangan tersendiri. Safura bermalam malam tahun baru nun di Shah Alam. Rumah sahabat sama kuliah. Sudah lebih kurang setahun lama Safura tiada cerita bermalam di rumah kawan. Suraya lagilah lama. Bertahun-tahun Suraya tiada lagi cerita bermalam di rumah kawan. Cerita selalu semasa lampau musim masih bersekolah menengah rendah. Kini semua sahabat-sahabat lama ini terpisah mengikut haluan masing-masing selepas SPM. Sahabat-sahabat karib masa kini. Sahabat sedari tahun matrikulasi.

Dua puteri kami ini seakan berhaluan pun sama seperti Su. Sahabat-sahabat paling karib sepanjang kehidupan. Sahabat mula berkenal tahun-tahun selepas SPM. Sahabat mulai berkenal rapat pada tahun-tahun pertama di kampus. Tahun peralihan musim dari musim berzaman sekolah menuju zaman lebih berwarna-warni cerita hati dan hidup.

Idris pula tahun 2007 merekodkan pertama kali bermalam tidur di rumah kawan. Rumah sahabat karib sama sekolah. Sahabat karib sama geng main futsal. Sahabat karib sedari sekolah rendah. Sahabat ini adinda kepada seorang pelakon baru khabarnya sudah dua filem berkisah cerita keluarga orang tanjung. Rumah sahabat Idris ini hanya bersebelahan seksyen. Baru-baru ini Idris menemankan sahabat ini mencari kitab tafsir Al-Quran di kedai buku Kinokuniya KLCC. Sahabat Idris ini pun 8A dalam keputusan PMR baru-baru ini. Kebanyakan geng sahabat karib Idris semuanya 8A.

Satu hari Idris pulang dari kedai beli surat khabar. Mak. Kakak kawan Idris masuk surat khabar. Dalam hati. Pelajar cemerlang? Ini kerana Idris bercerita dengan wajah ceria. Jawapan Idris bagaikan anti klimaks kepada sangka hati tertunggu-tunggu berantisipasi seterusnya cerita. Dia berlakon dalam cerita Mami Tanjung.. Bagaimanapun lega kerana pada mulanya pun terselit juga sedikit cemas risau samada itu berita musibah seperti kemalangan misalnya kala belum terlihat wajah ceria bercerita Idris. Kala belum menoleh pandang Idris baru pulang dari kedai beli surat khabar. Kala Idris baru berlalu datang dari belakang kerusi kayu jati kita sedang berehat santai di hadapan tv. Jejari tangan mengulit guna laptop. Awal petang lebih kurang pukul tiga.

Menanyakan sahabat yang mana satu. Kawan yang Idris tidur rumah dia tu..

Sambung ibu menyambung cerita santai petang itu. Oh anak orang kaya tu. Kawan tu keturunan Mami ke. Begitulah lebih kurang. Sambung lagi cerita. Mak ayah dia tak kisah ke kakak dia berlakon. Muka kawan tu macam muka kakak dia ke.. Bla, bla, bla..

Pandai pula Idris menjawab. Mak ayah dia sibuk. Orang kaya. Selalu tak de kat rumah.. Berkebetulanlah pula Idris bersahabat karib dengan beberapa orang sahabat berlatar belakang cerita sebegini rupa. Keluarga orang berada tetapi selalu seakan kesaorangan kerana ayah ibu sentiasanya sana sini berurusan kerja pejabat. Idris pun semakin selalu bapa hilang ghaib dari rumah. Bagaimanapun Idris kami ditemani ibu selalu. Pun begitu rata-rata sahabat-sahabat karib Idris ini semuanya berkeputusan PMR 8A tahun lepas.

Sekembali dua kekanda dari kampus U** baru-baru ini. Ucapan tahniah dan menanyakan keputusan sahabat-sahabat karib Idris. Huisy.. Semuanya 8A.. Hanya Iskandar seorang berkeputusan 7A. Dalam kelas Idris berjumlah semua pelajar 33 orang. 30 orang 8A. 3 orang 7A. Lima kelas terbagus. Semuanya 8A kecuali kurang lima orang dengan 7A.

Selalunya sekolah Idris ini berkeputusan lebih dari 80 peratus pelajar dengan 8A. Sedikit musykil kerana tidaklah pernah pula keluar berita dalam media massa tentang keputusan cemerlang sekolah selalu berkeputusan SRK terbagus Malaysia ini. Sekolah rancangan khas tanpa asrama. Tawaran tempat hanya buat mereka UPSR 5A. Kata Idris. Sekolah ni low profile. Orang Bandar Baru Bangi sebut Sekolah Bistari. Hanya beberapa meter dari kediaman kami. Sekolah gemilang tepi bukit.

Hanya seorang sahabat karib Idris kurang cemerlang PMR baru-baru ini. Bukan sama sekolah dengan Idris kerana UPSR bukan 5A. Pun komen Su. Kurang cemerlang dalam pelajaran tiada masalah asalkan orangnya soleh dan bagus kelaku. Sahabat sedari umur enam tahun. Sahabat paling selalu kot Su sebut nama dalam jurnal ini. Lagipun masih ada dua tahun buat membaiki memana terkurang.

Satu hari baru-baru ini. Idris bercerita tentang sahabat orang kaya itu rumahnya bersusun empat kereta. Komen kita. Kita yang tak kaya ni pun ada tiga kereta. Ibu Idris hanya domestic engineer. Sambung Idris. Kereta diaorang semua harga dua ratus ribu lebih. Kereta sekian-sekian. Sambung kita tersenyum termalu. Oh iye ke. Spontan jadi teringat pada perbualan santai ini bila menulis tentang sahabat karib Idris ini.

Sambung cerita 1 Januari. Beginilah bila datang semula mood mencatat bercerita.

Seawal pagi merancang pergi Kuantan pulang hari. Seminggu dua ini bagaikan melambai mata pandangan samudera. Selepas tiga minggu gunung dan kota dua negara Asean. Bila hari mulai meninggi matahari. Bertukar pula rancangan. Pantai Port Dikson pergi petang. Sudahnya terbatal terus rancangan mencari pantai bila hujan turun renai petang. Sudahnya berkeputusan pergi Sogo. Lambaian satu dompet kulit sedang berharga sales hujung tahun. Jualan murah ini tamat pada hari ini.

Beransur keluar dari rumah selepas pukul enam petang. Hanya bertiga dengan Suraya dan Idris. Safura pulang awal pagi dari Shah Alam. Malas ikut. Suami pula seperti biasa bila hujung minggu. Hampir sepanjang hari di hadapan kabinet rendah menempatkan tv. Kecuali keluar rumah pergi surau bila azan berkumandang dari surau di belakang rumah. Kecuali datang angin member mahu menjengah dapur. Terutamanya pagi hari minggu.

Idris memandu bawa keluar kereta merah terang berkilat-kilat masih baru dari anjung. Kebelakangan ini putera ini bersemangat mahu memandu kereta. Sudah boleh memandu bertahap lesen L tetapi belum cukup umur kalau mahu belajar memandu mohon lesen. Tunggu dua tahun lagi. Sengaja dilatih memandu sebagai persediaan kalau-kalau berlaku kecemasan bila hanya tinggal berdua dengan ibu. Kalau-kalau tiba-tiba ibu sakit ketika hanya kami tinggal berdua di rumah. Kalau tahun hadapan Idris pindah sekolah. Itu lain cerita. Hadapi segala cerita mendatang dengan optimis harapan.

Alhamdulillah boleh pun Idris memandu kereta mengundur bawa keluar dari dalam pagar. Suraya sebenarnya di sebelah Idris sebagai guru. Kita menutup pintu pagar. Terpaksalah bertempiasan renyai hujan petang. Hujan membasahi tudung selalunya tetap berupaya buat pening kepala. Kita mudah kalah dengan basahan tempiasan hujan. Mudah pening kepala kalau bertempiasan hujan walaupun bertudung kepala.

Kata Idris selepas bertukar tempat dengan Suraya. Abah tengok Idris undur kereta. Idris nampak Abah tengok dari langsir sliding door.

Singgah Petronas Sungai Besi lebih kurang pukul enam setengah petang. Idris beli Ais Krim Magnum. Terlupa pula Idris beli air mineral dipesan ibu. Sedari kereta meninggalkan rumah. Terasa dahaga. Terlupa bawa sebotol air mineral selalunya benda wajib dibawa kalau keluar dari rumah. Sebenarnya singgah stesen ini kerana mengisi tangki kereta.

Idris keluar dari kereta di hadapan pintu Kedai Mesra. Kereta merah menunggu di parkir bersebelahan Restoran McD selalu kami lalu laluan drive-thru. Oh semua cahayamata kami kecuali yang sulung mungkin. Makanan restoran ini belum pernah jemu. Su hanya gemar Chocolate Sundae. Itu pun Su selalunya hanya makan bahagian coklat panas. Ais krim disambung makan oleh memana cahayamata.

Kita menyusun wang dalam dompet. Dompet Su sentiasa kemas tersusun isian dompet. Semua wang kertas diratakan kemas dan tersusun mengikut warna. Duit lebihan beli air mineral. Juga buka sedikit tingkap kereta kerana Idris makan ais krim. Sesekali boleh makan dalam kereta. Ralit menyusun duit sampai kurang perasan susuran jalan.

Suraya tersilap simpang. Suraya terambil simpang pergi MRR2. Selepas beberapa meter dari Stesen Petronas. Sengih-sengih Suraya mengaku bersalah. Adik terlupa. Ingat pergi UIA.. Tersilap simpang sebelum beberapa meter dari kelibat simpang pada gambar tertera. Gambar dirakamkan beberapa minit selepas singgah Kedai Mesra.

Kembali susuri Lebuhraya Persekutuan dari simpang menuju Bandar Tasik Selatan. Sempat lagi Idris bergurau mencadangkan. Kita pergi Sogo naik LRT lah. Tinggal kereta kat Stesen Bandar Tasik Selatan.. Suatu masa dulu. Stesen itu singgahan selalu. Kali akhir singgah stesen itu. Mungkin tiga tahun lalu. Tahun Idris masih bersekolah rendah.

Menanyalah kita walaupun tahu itu cadangan bergurau. Habis Mak macam mana?

Cadangan Idris. Mak naiklah juga LRT. Kini kurang kuat lagi kaki dan lutut kita menaiki turun tangga-tangga stesen komuter. Boleh dan larat kalau berjalan jauh perlahan-lahan tetapi kurang terlarat memanjat tangga. Sakit lutut memanjat tangga.

Lalu kemudiannya berceritalah kami bertiga tentang dulu-dulu selalu Su dan Idris pergi Kuala Lumpur menaiki komuter dan LRT. Masa Idris kecil-kecil. Zaman itu Idris suka benar jalan-jalan turun naik komuter dan LRT. Kedai kesukaan Idris. Kioks Candy Island @ Sogo. Kioks kesukaan Idris sampai hari ini.

" Ingat Idris masa tu. Bila naik komuter pergi Sogo. Mak bila kita nak sampai.. Bila dah sampai. Mula-mula mesti pergi kedai gula-gula. Lepas tu Idris nak makan. Makan kat tingkat lima tu. Mak bila kita nak pergi makan. Lepas makan pergi toilet. Idris kan lepas makan kat kedai. Mesti nak pergi toilet. Lepas tu. Belum sempat pun lagi Mak shopping. Mak bila kita nak balik rumah. Bila dalam komuter balik rumah. Mak bila kita sampai rumah.. "

Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari

Tags: 1haribulan, 1januari, 6haribulan, flickr, harapan, kenangan, kualalumpur, lebuhraya, nostalgia, sahabat, sembang, sunday, tuesday, wilmana
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 1 comment