Tags: hotel

Selepas dua minggu masih demam dua kali sampai Pahang

Sepiring The Bharat Tea House Carrot Cake secangkir teh panas


Bila malas menulis panjang. Salin pindah dari Twitter. Cerita dua minggu terakhir bulan Julai. Bahasa bercampur-campur Inggeris dan Melayu kerana mengenang kawan Twitter orang putih.

4 Ogos 2009 hari Selasa Bandar Baru Bangi

Read online my mother's short story that won the literature award in mid 90s

Found out that one of my mother novels is available at The National Library of Australia. She won the literature award for this novel in 80s

Lansium Domesticum and Garcinia Mangostana from Lata Jarum

Last night I dreamt of Sar and I in London and I said to one male professor. " Life in this world is short compared to life in alam barzakh"

Nostalgic beautiful mountaineous Salzburg by Salzach River and that awesome summer in Munich by River Isar near Bavarian Alps in Amazing Race

Lethargic after more than two weeks with flu

3 Ogos hari Isnin Bandar Baru Bangi

Sar called after Asar asking me to survey hotels in that town in Pahang for this coming weekend

Last night I dreamt of two Sitis and I solat subuh at masjid woke up at five AM for sahur

Masih terkesima dengan mimpi hujan merembas basah ruang tamu rumah bertingkap papan bagai jendela istana Melayu lama

Hujung demam terlelap petang penat sepulang dari Pahang mimpi hujan guruh berdentum bertempias basah rumah dua keluarga adinda bertandang

Fasting sunnah Monday 11 Shaaban 1430 H

2 Ogos hari minggu Lata Jarum Pahang - Bandar Baru Bangi

Sleep after solat Isya' woke up at five AM for sahur

Afternoon tea with Chicken Soup and Jemput-Jemput and Toasts at a new kopitiam in Bandar Baru Bangi not the one with white coffee

Arrived in Bandar Baru Bangi at five PM after nearly three hours drive from Lata Jarum

Bought durians from one elderly woman reminds me of my mother

A chalet surrounded by durian orchards with a view of serene lake and mountain forest not far from Lata Jarum Waterfall and Rafflesia Centre

Day three at Lata Jarum Hulu Dong Raub Pahang

Breakfast at Lata Jarum with Nasi Lemak. Booking the VIP chalet for the next expedition

1 Ogos hari Sabtu Lata Jarum Pahang

A late night call from my beloved MISQ Alhamdulillah

Hujan lebat cepat teduh malam sunyi Homestay HM Kampung Chemerkas Hulu Dong

Sar pulang lewat dinner di Lata Jarum pergi selepas Maghrib pulang jam sepuluh malam bawa buah durian

Tiada internet saya beraktiviti jahit menjahit

Masih lagi lemah badan bersisa demam

Sembang-sembang masa sarapan dengan isteri tuan chalet

Breakfast with Meehoon Goreng and hot Milo

31 Julai hari Jumaat Pahang

VIP Chalet with air cond and tv at HM Kampung Chemerkas Homestay

Reached Lata Jarum Ranger Complex by the waterfall at six PM but Sar wanted to stay till the U** team arrive

Mana satu rumah Mona F haah?

Stopped at Petronas Bentong for lunch and solat Asar

Off to Pahang after Zohor will stop for lunch at Bentong

@inaleem Selamat bershopping. :)
11:59 AM Jul 31st from web in reply to inaleem

30 Julai hari Khamis Bandar Baru Bangi

Feeling too tired with headache after iftar and solat Maghrib

Fasting on first Thursday of Shaaban 1430 Alhamdulillah

Feeling much better but with flu headache and lethargic

29 Julai hari Rabu Bandar Baru Bangi

Oh masih demam lagi..

28 Julai hari Selasa Bandar Baru Bangi

Masih terkedu kalbu dengan berita sedih dari Shimah

Alhamdulillah I am feeling much better today

Report tanpa perlu binding? Macam assignment sekolah?

He had lunch with students after LI reports presentations

27 Julai hari Isnin Bandar Baru Bangi

Alhamdulillah iftar with Cendol and solat Maghrib before dinner

Tidur demam dari jam dua belas mimpi terbang sepanjang persisiran pantai barat indah laut bangun jam 4.10 PM sempat solat Zohor sebelum Asar

SMS to Sar telling him I would like to have Cendol for iftar

@inaleem Ha ah bab demam tu yang tak tahan tapi biasanya nanti lepas baik dari demam nak naik semula pun senang. Terima kasih Putri
5:29 PM Jul 27th from web in reply to inaleem

Oh masih demam lagi

Happy birthday to my nephew Muhammad Daniel bin Johan

Dreamt of Muhammad Daniel a day before his birthday

A night before that I dreamt of my nephew Daniel and on Friday night I dreamt of a pastel blue bedspread hanging on a washing line

Last night I dreamt of Johan came to our house to meet Khadijah and Nuha from Melbourne and a new blue MPV parks in front of the house

Seminggu demam hu hu turun sampai lima kilogram

SPM baru saya tahu Halimah Shuib terkenal dengan buku-buku masakan Johor dan model Jamu Mak Dara itu orang yang sama

Malam tadi buka buku skrap masa belasan tahun tersimpan gambar lama finalis Bintang RTM itu dulu saya minati suara masa sekolah

Hani Mohsin 18 Jun 1965 meninggal dunia pada 25 Julai 2006

Sahur at 5.30 AM ate rice with Ayam Sambal Kicap | Fasting on first Monday of Shaaban 1430H

26 Julai hari minggu Bandar Baru Bangi

Ayam Sambal Kicap Safura and Sayur Campur Cendawan Sar for lunch

Trend pula sekarang pengantin perempuan pakai busana buka-bukaan tanpa kolar padahal masa bernikah tahu pula bertudung

Pakej RTM1 Jalan-Jalan negeri Melaka. Oh Melaka ada Mini Great Wall of China?

Nasi Goreng Sambal Belacan Ketam Petai hmm yummy on TV2 Seafood Odyssey With Chef Wan

Magic puan pakar matematika dalam AKWB Zamzarina lupa pula nama puan Tionghua itu

Seven days flu since last Monday

Innalillah penyanyi pujaan saya masa sekolah meninggal dunia menangis saya pagi ini..

Semalam enam petang Nasi Kukus Kampung Ayam Goreng Berempah malam jam sebelas Twister dan Mashed Potatoes KFC pagi ini Nasi Lemak Sri Balang

25 Julai hari Sabtu Bandar Baru Bangi

Feeling a bit melancholic maybe because of the flu

Azam terkini mudah-mudahan murah rezeki dapat beli semula tanah berumah gadang arwah Opah di Taiping buat geran dengan nama empat cahayamata

Rumah adinda perempuan beliau itu membesar gadang dengan elaun dua kali pergi Wales dan jualan kereta ketiga Mazda 626

Dia berhabis bina rumah buat orang kampung termasuklah banglo itu dan rumah sewa dua pintu dan rumah sewa terbaru adinda dia sewa susah bayar wang sewa

Eating Lansium Domesticum bought from Bandar Baru Bangi Section 3 night market

Home alone with flu. Sar and Safura attend the wedding reception of M***** binti Professor Dr AM at Putrajaya

Called Shimah asking her about the meeting with the Ustaz

Safura made Nasi Goreng for breakfast

When I was in high school I was a huge fan of that singer

A call from Penang at twelve oh I miss my MISQ

Hu hu lima hari demam turun 3 kilogram

24 Julai hari Jumaat Bandar Baru Bangi

Sakitnya demam kali ini semakin demam walau sudah lima hari

Belated birthday present from Siti Safura 

Emailed him regarding the AC account

Iftar with a mineral water before solat Maghrib. Ate Fried Rice Vermicelli and Roti Sardin at nine PM

Sent two SMSes to MISQ telling him we cancel the trip to north on Friday because her mother not feeling better after five days of flu

A spoonful of cough syrup and Panadols before bed

MB negeri Selangor dan MB Negeri Sembilan pun hadir ijtimak itu Alhamdulillah bertambah berkah negeri bertuah itu

Menurut Sar pada mulanya PM Malaysia berucap dalam bahasa Melayu kemudiannya beliau diminta berucap juga dalam bahasa Inggeris kerana ramai peserta dari serata dunia

Jumpa gambar PM Malaysia hadir Ijtimak Tabligh Malaysia Sedunia dihadiri ratusan ribu orang TPM dan DYMM Tuanku Munawir pun hadir Alhamdulillah

23 Julai hari Khamis Bandar Baru Bangi

Hmm lelaki orang Johor itu menangis sendiri kot malam ini lebih seratus ribu pelaburan dalam AC

Suraya returns to campus after ten PM after telling her and Sar about SMS from Ti regarding the news on TV3 about AC

Suraya brought home Kuetiau Goreng before Maghrib will eat this at sahur time

Iftar with Tomato Rice and Kampung Fried Chicken-Cendol-Kuih Talam Cendol-McD Orange Juice

Playing Bejeweled on my hand phone

Manis lawa Safura Yaakub bertudung dalam WHI

The best remedy for flu when you are fasting is to get plenty of rest and sleep

Semakin demam dari hari semalam oh Tuhan semoga ini sebagai pelebur dosa

AAA We must sleep at least seven to nine hours-Senda Chef Jo resipi Rendang Dato Laksamana

Terhutang budi pada seorang profesor UKM yang menulis tentang beliau sebagai penulis wanita yang dilupakan

Walhal tahap nasional beliau pernah menang Anugerah Sastera Gapena Anugerah Sastera Utusan Melayu anugerah sastera dua negeri

30 tahun di negeri Johor tidak diiktiraf sebagai penulis Johor ada penulis lahir luar negara muda belia diangkat sebagai penulis besar Johor

SMS to Sar reporting about the pipe in MISQ's bathroom

Idris Tawfiq http://www.idristawfiq.com/... the author of Looking for Peace in the Land of the Prophets on MHI

Fasting on the last Thursday of Rejab 1430H on 30 Rejab 1430H

22 Julai hari Rabu Bandar Baru Bangi

Searching about Lata Jarum for the next two weekends expedition

Alhamdulillah today Sar back early from office at six we had tea together in the kitchen

Berita model dihukum sebat di Cherating semalam sudah bersuara NGO itu ini menghina hukum itu sadis bila penghina itu mereka mengaku Muslim

Sembang sarapan. Tiadakah hukum immoral pada warga bukan Muslim sampai ramai-ramai sepakat merestui bayi haram kandungan tunang mendiang itu

Zapin satu-satunya tarian saya pernah melibatkan diri masa sekolah juga saya gemar irama ghazal dan gambus

Zapin Pulau Johor on Warisan Zaman

Pulau Duyung Terengganu in 13 Wonders of Malaysia

Selepas dua hari tutup tv. Muzium Khazanah Kita SPM-Mari Mengaji-Hutan Endau Rompin interview pelajar UKM-Dua Marhalah-13 Wonders of Msia

Dua Marhalah Oasis lakonan Zizie Ezzete lebih berkesan dan sesuai dengan penampilan diri berbanding artis seorang lagi itu dalam Matahari

This century's longest total solar eclipse observed as partial solar eclipse in Malaysia between 8.23am and 9.48am

Rain in Bandar Baru Bangi since after midnight till morning

Semakin demam dari semalam

21 Julai hari Selasa Bandar Baru Bangi

Tasbih Yunus Surah Al Anbiya' Ayat 87. Laa ila ha illa anta subhanaka inni kuntu minadz dzolimin

Cough syrup and Panadols before bed

Strepsils orange flavour and Hacks orange and honey flavour for sore throat

Sunyi semula selepas Suraya pulang kampus pukul sepuluh malam

McD Rice and Chicken Porridge with Orange Juice for someone with flu

Kita komen pelajar IIUM boleh buat kerja bagus tanpa selalu telefon atau jumpa lecturer bukan macam pelajar Sar ramai yang terlebih manja

Suraya pulang masa Maghrib bawa dua buku report Industrial Training siap kemas binding printnya di UPM kerana lebih murah

Rain in Bandar Baru Bangi from late morning till evening

Demam sepanjang petang tidur selepas Zohor sampai jam tujuh bangun mamai ingat jam tujuh pagi oh aku belum solat subuh

Interesting news. Wallet returned after 63 years

Lunch for someone with flu. A few spoons of rice with Chicken and Celery Soup

Woman in 20s stabs husband 26 for coming home late at The Pandan Condo after friendly match b/w Man U and the home team | Uh marah benar tu

Late breakfast at 11.45 AM with Fried Rice and Kampung Fried Chicken

Sent messages of thanks to those who wish me happy birthday

Morning rain in Bandar Baru Bangi after eleven

Malam tadi kurang lena tidur kerana menggigil kesejukan demam malam

Nama saudara baru itu Abdul Rahman Siva muslim ketika berumur sembilan belas tahun

20 Julai hari Isnin Bandar Baru Bangi

Hot Boh Tea in violet mug after eating rice with Chicken Curry-Stir Fried Sprout Beans with Carrot-Salted Fish Sar brought home from musolla

Saudara baru itu Siva kini bertugas sebagai mubaligh JAIS itu menurut cerita Sar

@zettyhani Ha ah tapi sebab budak lagi boring sungguh sampai tertidur-tidur tapi memang tengoklah masa Neil Armstrong turun kapal Apollo tu
9:31 PM Jul 20th from web in reply to zettyhani

Apollo 11 forty years ago my family were in Taiping watching it live on NEC tv

Oh ceramah bersempena malam Isra' Mi'raj Alhamdulillah berpeluang dengar walaupun demam walaupun dari kamar menghadap surau

Basah mata mendengar ceramah saudara baru muda belia ini walau hanya dari dalam kamar MISQ

Awal dulu keluarga mahu bunuh Alhamdulillah kini sembilan ahli keluarga saudara baru India berumur 24 tahun ini Islam termasuklah ibu mentua

Ceramah saudara baru di surau | "Saya belajar ugama di pondok-pondok tetapi yang membantu memantapkan aqidah saya ialah orang-orang Tabligh"

I miss my beloved MISQ and planning to go to the north again this coming weekend

Quite worry about this flu because I met many Japanese and Chinese tourists from China at Fraser Hill Shahzan Inn

Kelas mengaji umum di surau hanya dengar dari jendela demam semakin panas

Jumpa gambar terakhir MJ dan tiga cahayamata dengan sahabat karib Muslim dan keluarga beberapa hari sebelum meninggal dunia

Baca artikel bagaimana media barat mahu menepis tepi fakta keislaman MJ sampai ramai Muslim ingat dalam keranda itu MJ walhal sudah kebumi

Semester baru ada orang datang semula perangai pulang lewat sampai rumah Maghrib

Chicken Soup from Pusanika for someone with flu

Melancholic King of California because it reminds me of my father

I think I saw two ghosts near Selangor Dam at Maghrib OTW to Fraser Hill on Friday

Pagi dengan demam serangan sakit dada tiba-tiba masa jemur kain sakit kuku kelingking kaki kiri sakit sana sini

Angela's Ashes' and 'Tis author Frank McCourt died Sunday afternoon July 19 of skin cancer at a Manhattan hospice in New York City at age 78

Happy belated birthday to my beloved brother

For the record iftar on my birthday with Satay Hj Samuri and Mother called to wish happy birthday on our second day at Shahzan Inn

Jari kelingking kiri cedera berdarah terbelah kuku bila Sar terlupa picit butang buka pintu lif Shahzan Inn selepas member laju masuk dulu

Nostalgic Zam Zam song when I was five years old Bibir Mesra Jiwa Parah on National Classic at KKB OTW from Fraser Hill to Bandar Baru Bangi

19 Julai hari minggu Pahang - Bandar Baru Bangi

Down with fever maybe due to too much of durian eating at Fraser Hill

Sedih kembali berdua bila dua Siti pulang kampus selepas Isya' singgah PKNS Bangi

Baru tahu tentang Twitpic bertambahlah satu lagi album gambar http://twitpic.com/

Former MCA vice president Datuk Chua Jui Meng quit the party to join PKR. Chua was the longest serving Minister of Health since independence

Arrived home at four after stopped by Rasa-Bukit Beruntung-solat and a glass of hot lemon tea at RJ Sungai Buloh-Sungai Besi-Bangi Section 8

Bought Raub D2 durians at Fraser Hill's Little England fruits stall

Kampung lunch at Lela Manja. Rice with Potatoes Sambal-Cabbage with Anchovies-Spicy Scrambled Eggs-Chicken in Bird's Eye Chillis Cream Soup

Profesor Dr Salmi came to say hi and salam with Sar's wife during lunch

Bagus juga terbatal pergi Jakarta Julai ini

Shahzan Inn Lela Manja Restaurant delicious Nasi Lemak for breakfast

Cadangnya subuh tadi ikut Sar pergi Masjid Bukit Fraser tapi penat

Fraser Hill fresh morning air with sweet melodies of birds singing

Beautiful view of mountain golf resort with pine trees from Shahzan Inn balcony

Today Shimah will bring the scanned passport to the Ustaz

Safura emailed my scanned passport to Shimah

18 Julai hari Sabtu Bukit Fraser Pahang

Bising karaoke sampai jam satu pagi. Kanan geng U** Shahzan Inn. Kiri geng Perbadanan Bukit Fraser Puncak Inn

Happy birthday phone call from Melbourne

Phone call from MISQ after twelve

BBQ dinner with VC at Shahzan Inn Laman Puteri. Durians feast at Laman Puncak Inn

Free Wifi zone at Fraser Hill Shahzan Inn lobby

After breakfast alone at Lela Manja Restaurant

Fraser Hill 1500 m on the Titiwangsa Range

17 Julai hari Jumaat Bukit Fraser Pahang

Ekspedisi Bukit Fraser ketua-ketua atau bos-bos U** bersama VC U**

Rasa macam nak balik rumah tapi kena tunggu Sar habis kerja sampai lusa

Tahun lepas saja entah berapa kali Shahzan Inn ini

Fraser Hill Shahzan Inn for the third time in three months

A week after Thursday's night dream of Safura and I go to flooded Johor Bahru OTW to Kota Tinggi


Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Bertembung lewat berpesta-pestaan buku

Sabar menunggu satu petang Pan Pacific Kuala Lumpur


Setiap kali meredah pengunjung bertali arus Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Pasti bertembung dengan orang itu orang ini menangkap mata menguja meriah rasa. Paling mengujakan. Tentunya bila bertembung dengan mereka rapat karib atau pernah rapat dalam hidup. Sahabat handai dan saudara-mara. Manakala bertembung terpandang personaliti tertentu. Kekadang itu mampu merakam kenangan diari satu hari lewat berpesta buku.

1. Sepuluh tahun kebelakangan ini sedari bermula cerita kembali menginap di tanah semenanjung. Setiap kali berPesta Buku Kuala Lumpur. Selalunya kami menginap di hotel bersebelahan dengan bangunan PWTC itu. Buat lebih santai berpesta-pesta bagi kita dengan kesihatan kurang tahan bersesakan dalam suasana ramai gamat. Boleh berehat bila penat. Boleh dari hotel berulang jengah lokasi pesta lebih dari sekali dalam sehari.

Beberapa tahun lalu. Lupa tahun bila. Mungkin 2004 atau 2005. Malas singkap baca cari dalam arkib. Hari itu pukul dua petang. Selepas check-in. Sementara menunggu kamar sedang disiap kemas. Hari itu ramai personaliti dan artis tanah air baru lepas check-out. Selepas sehari sebelum itu berlangsung satu majlis anugerah di dewan dalam kawasan PWTC. Su suami isteri dan Muhammad Idris santai berehat menunggu sambil minum Jus Oren. Welcoming drinks. Sofa selesa seselesa mata memandang pandangan ruang lobi lembut redup dekorasi. Suasana lobi lebih tenang berbanding ramai dari lokasi pesta buku lalu lalang tepi hotel.

Pandang sana sini. Mata pandang hadapan. Mata terpandangkan kelibat seorang wanita kecil comel langsing bertudung. Manis berseri wajah bersenyuman menawan datang mampir set sofa di sebelah kami. Mula-mula kurang ingat itu siapa. Wajah seperti biasa terlihat. Selepas itu baru perasan itu siapa. Penyanyi lagu Wasini popular ketika itu.

Gurau Su dengan Idris. Mahukah ibu merakamkan gambar Idris dengan penyanyi itu. Jual mahallah pula Idris. Idris waktu itu umur sekolah rendah. Pun komen kita hari itu. Tak sesuailah Idris ambil gambar dengan dia. Lainlah Adik atau Baby.

Tahun sebelum tahun lepas. Muhammad Idris baru tingkatan tiga. Sepulang Idris dari bermain futsal dalam satu kejohanan futsal. Lokasi kejohanan. Gelanggang futsal bersebelahan dengan Lake Garden. Senyum meriah Idris bercerita. Ada Waheeda. Idris ambil gambar dengan dia. Bukan berdua. Ramai-ramai dengan kawan-kawan pemain futsal. Bukan hanya penyanyi itu selebriti dalam gambar itu. Juga dalam gambar itu. Seorang penyanyi lelaki. Kalau tidak silap namanya Didi. Dua penyanyi itu tetamu menyerikan kejohanan itu.

Komen ibu. Amboi. Masa kecik dulu bukan main jual mahal tak mau bergambar. Ni dah besar. Bukan main teruja lagi. Mana gambar tu Mak nak tengok..

Sampai kini. Belum lihat gambar itu. Guna kamera hand phone kawan.

2. Tahun 2004 kot. Tahun itu pun kami menginap di Hotel Pan Pacific itu. Sementara tunggu suami check in hotel. Su dan Muhammad Idris menunggu di Pesta Buku. Belum melepasi pintu kawasan booth buku. Menunggu di kawasan dengan meja-meja makan gerai makan. Sedang Su beli Nescafe panas dan sandwic. Tiba-tiba ada orang beri salam di belakang bahu. Tahun itu. Dua kali Su ditegur pembaca blog ini. Dalam hati ketika itu. Hai pembaca blog lagi ke. Toleh pandang. Lebih mengujakan. Salam dari isteri saudara sepupu. Antara bertembung bertemu mengujakan rasa. Tentu saja bila bertembung dengan saudara-mara. Saudara sepupu Su seorang profesor ini. Pun sama seperti Su. Ulat buku sedari kecil.

Muhammad Idris santai selepas sarapan pagi Pan Pacific Kuala Lumpur


3. Tahun yang sama bertembung dengan saudara sepupu itu. Hari yang lain. Su penat teramat. Berehat seorang diri. Minum Nescafe O panas sementara menunggu suami dan cahayamata shopping beli buku. Lalu tepi meja. Satu grup orang muda berpakaian ranggi. Terdengar siulan orang dari tepi. Mereka ini ceria menoleh. Beberapa ketika selepas itu baru perasan. Ini grup satu kumpulan penyanyi semua lelaki Su kurang pasti nama juga kurang pasti apa lagu mereka. Cuma Su perasankan pada wajah seorang dari mereka ini yang kemudiannya berkahwin dengan anak bekas menteri besar negeri Selangor.

4. Lupa tahun bila. Awalan dekad ini mungkin. Bertembung mata dengan seorang sahabat sama kolej zaman Shah Alam. Sahabat seorang jurutera ini sekeluarga dari Kuantan. Datang ke Kuala Lumpur semata-mata kerana Pesta Buku Kuala Lumpur tahun itu. Itu kali kedua Su bertembung dengan sahabat ini selepas kami grad. Kali pertama. Tahun pertama hari pertama kali kami suami isteri dan puteri sulung sampai London. Hari itu Su menyusukan puteri sulung belum pun berumur sebulan di satu kawasan lapang dalam tandas Malaysian Hall. Datang sahabat ini. Sahabat ini ketika itu baru berkahwin. Datang London dari bandaraya lain England kerana urusan biasiswa.

Sama seperti kami bertembung kali pertama. Su terlupa nama sahabat ini walhal dulu kami berjiran kamar dan selalu bertemu di surau. Lain kursus tetapi seorang sahabat karib Su sama kursus dengan sahabat ini. Hari itu di Pesta Buku. Su minta sahabat ini tuliskan nombor telefon dalam buku nota. Cara biasa untuk tahu nama kawan kita terlupa. Nama sahabat ini. Sama nama dengan nama seorang permaisuri.

5. Beberapa tahun lepas. Selepas check out dari Hotel Pan Pacific. Sempat lagi kami suami isteri dan Idris singgah lagi Pesta Buku. Petang itu. Berselisih dengan seorang sahabat Aberystwyth di sebelah dalam pintu ruang pameran tingkat buku-buku Melayu. Sahabat ini bertemankan tiga cahayamata terkecil. Sahabat satu taman perumahan. Walaupun satu perumahan. Pertemuan secara bertembung tanpa duga itu tetap menguja meriah hati.

6. Hari yang sama itu. Hari bertembung dengan Dr. Normadiah itu. Ketika mahu keluar dari ruang pameran. Berselisih dengan seorang novelis juga popular dengan buku masakan. Kecil comel orangnya. Rendah dari paras bahu kita.

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur jumpa lagi tahun hadapan


7. April tiga tahun lalu. Lewat malam selepas pukul sembilan. Su dan suami. Hanya kami berdua. Buat kali pertama. Kami tidak menginap sewa di hotel sebelah PWTC itu selepas bertahun-tahun rutin tahunan bercuti berpesta buku menginap di Hotel Pan Pacific. Malam itu kami parkir kereta berhampiran bangunan dulunya pejabat imigresen berhampiran Hotel Dynasty. Kami pergi malam selepas Maghrib. Malam terakhir Pesta Buku Kuala Lumpur tahun itu.

Bangunan imigresen itu merakamkan kenangan Su pertama kali buat pasport antarabangsa. Sebelum buat pertama kali pergi Wales. Masa itu. Su masih dalam pantang selepas melahirkan puteri sulung berumur baru dua minggu.

Malam itu. Buat pertama kali. Kami suami isteri bersinggah makan lewat malam di medan selera berhampiran bangunan dulunya pejabat imigresen itu.

Pesta Buku Kuala Lumpur malam parkir berhampiran bangunan imigresen tahun 80-an itu. Malam itu berselisih dengan seorang sahabat bertahun-tahun Su simpan dalam berkecil hati dengan member ini. Satu hari lebih lima belas tahun lalu. Kami keluar tiga hari. Kami dengan bayi kecil ditempatkan di satu rumah bukan bersama dengan mereka datang tanpa anak kecil. Malam itu kami tidur bersebelahan atas satu tilam. Masing-masing susukan bayi. Idris belum pun setahun.

Malam itu. Swansea musim bunga. Member bertanyakan apa aktiviti dakwah Su di Aberystwyth. Kemudiannya member komen panjang. Bagaimana mahu majlis diberkati kalau para hadirin datang tanpa menutup aurat sempurna. Ini bila Su katakan itu halaqah santai. Apa yang utama. Kita mendekati mereka tanpa mengira latar belakang dan gaya kehidupan. Majlis berkumpul mengeratkan persaudaraan sambil menyulamkan peringatan dengan sesi tazkirah. Member ketika itu sentiasa berjubah tebal warna hitam. Purdah labuh hitam tutup muka.

Malam itu Swansea lebih lima belas tahun lalu. Member itu bertanyakan umur kita. Jawab member bila tahu umur kita. Eh nampak muda. Ingatkan muda dari saya. Patutlah kata-kata member malam itu pedas kurang menghormati kita. Member ingat kita ini lebih muda. Kami berbeza umur tiga tahun.

Malam itu. Pesta Buku Kuala Lumpur tiga tahun nan lalu. Kita bertembung dengan member ini pakai tudung sedikit jarang bukan lagi labuh. Komen suami kita. Eh baju pun nampak bentuk badan? Begitulah orang lelaki. Cepat terpandang hal sebegitu walhal malam itu Su kurang perasan tentang busana member itu. Hanya perasan tiada lagi kain tutupan wajah. Lebih bergaya dari dulu.

Baru-baru ini awal bulan April ini. Seorang sahabat lain menelefon. Menurut cerita sahabat menelefon itu. Member yang Su bertembung itu semakin seakan melarikan diri. Gaya kehidupan semakin bergaya orang kaya. Rezeki mencurah-curah. Wajah member terutamanya suami member seorang profesor. Semakin kerap keluar surat khabar dan tv. Baru-baru ini satu keluarga makan angin pergi Eropah. Bila mulai ternama kaya raya. Semakin kurang aktiviti dulu-dulu.

Komen Su. Itulah. Kita jangan sesekali memandang rendah orang lain yang terlihat kurang usaha dari kita. Kita belum tahu bagaimana kita ini esok lusa. Kalau terlihat sahabat kita kurang usaha. Kita mendoakan buat sahabat itu juga buat diri sendiri. Kita tidak tahu bagaimana ujian bakal kita terima esok dan lusa. Antara ujian bahaya. Ujian kemewahan harta. Juga dalam hidup ini biarlah berbagus sangka kalau hanya dari pandangan mata atau dengar-dengar cerita. Kita belum tahu antara orang itu dengan kita siapa lebih mulia pada hari kemudian nanti di hadapan Allah subhanahuwataala.

8. Tahun sebelum tahun lepas. Su pergi dengan dua puteri selepas solat Maghrib. Sampai Pesta Buku Kuala Lumpur tahun itu lewat pukul sembilan. Kami parkir kereta berhampiran tempat parkir kami pada tahun sebelum itu. Berhampiran dengan medan selera sebelah satu hotel bajet. Malam itu hanya beberapa hari sebelum kami terbang pergi Melbourne menjelang kelahiran Safiyyah. Sama sebagaimana tahun sebelum itu. Tiada cerita bermalam di Hotel Pan Pacific kerana semuanya tiada masa buat bermalam situ kecuali kita seorang.

Malam itu. Sedang Su memilih kitab ugama. Bertembung pandang dengan sesaorang popular dengan satu majalah wanita pada hujung tahun 80-an dan awal 90-an. Beliau ini menjengah booth yang sama. Besar tinggi lawa bergaya. Beliau ini tersenyum manis pada kita. Kalau bukan kerana kamera lemah bateri. Mungkin Su minta izin mahu bergambar. Ini kerana kita peminat majalah beliau pada hujung 80-an itu. Beliau dengan suami baru? bukan bekas suami dulu tokeh majalah-majalah Va*** popular pada dua dekad sebelum ini. Tokeh itu berkahwin dengan penyanyi Wirdaningsih dari Indonesia.

9. Beberapa tahun lalu. Susuri ruang legar PWTC menuju dewan pameran buku. Su dan Idris bertembung dengan seorang personaliti berketurunan Tionghua kini sudah berugama Islam dengan nama Adam. Beliau ini berdiri bersandar di dinding dewan. Senyum-senyum mesra pada seorang anak kecil berselisih dengan kami. Kata ibu anak lelaki mungkin berumur enam tahun itu. Pergi laa salam.

10. Beberapa tahun lalu. Su singgah booth UKM. Beli buku biografi Jins Shamsudin. Datang seorang profesor madya perempuan pakar bahasa Melayu. Beliau ini sahabat karib kepada Bonda. Bonda banyak memuji tentang pakar bahasa ini. Mulanya mahu menegur beritahu. Saya ini anakanda sekian-sekian. Melihatkan wajah serius tanpa senyum beliau ini. Malaslah. Apa pun memang Su perasan mata beliau itu sesekali mencuri pandang kita. Mungkin beliau itu tahu kita pun sedang pandang memandang.

11. April tahun ini. Hari Sabtu lepas selepas hari gaji. Ramai sungguh manusia. Su sedang berehat selepas pitam hampir terjatuh pengsan. Lalu sebelah kami. Seorang profesor perempuan bos kanan tempat kerja suami. TNC universiti tempat kerja suami. Beliau itu tidak perasankan kami tepi tiang. Baru seminggu lepas. Kami di satu hotel dalam negeri Pahang. Beliau ini datang bersalam dengan kita. Makan malam hari pertama seminar. Tanya beliau ini bersenyum mesra. Su ini U** dari fakulti mana. Jawab suami. Bukan orang U**.

Komen kita dengan seorang sahabat pun hadir makan malam itu. Beliau ini sama dengan bos nombor satu universiti. Tidak sombong. Tidak lokek senyum. Beliau yang datang menghampiri kita hulur tangan buat bersalam.

" Kadang-kadang yang sombong ni. Budak-budak yang baru kerja ni. Baru merasa duit lebih. Dah rasa besar sangat. "

Ada seorang pensyarah perempuan ini. Pensyarah muda baru bertugas belum pun sepuluh tahun. Setiap kali bertembung dengan kita. Kita senyum pun dia boleh buat dek. Satu ketika berselisih dengan kita dan suami. Bukan main lagi senyum meleret paling manis dia buat suami kita. Kita di sebelah suami boleh dia pandang sebelah mata berwajah sadin pura-pura tidak perasan. Bukan sekali cerita sebegitu. Apa dia ingat kita ini suri rumah tak sekolah?

Walhal ikut hukum ugama malah budaya bangsa. Sewajarnya senyuman itu lebih afdal buat kita bukan buat suami kita lelaki bukan muhrim dia.

Baru-baru ini member ini minta pertolongan suami. Member ini antara staf perempuan terbiasa berSMS dan menelefon nombor telefon bimbit suami kita. Kata orang. Kalau mahu mengorat anak. Buat baik dengan ibu. Mahu minta pertolongan suami orang. Jangan sombong dengan isteri lelaki itu. Kadang-kadang isteri ini ada kuasa veto dalam beberapa hal bila suami minta pandangan. Kata hati bila tahu tentang minta pertolongan itu. Dasar tidak tahu malu.

Apa yang Su ingat sangat tentang profesor lalu tepi kala Su baru lepas pitam petang Sabtu itu. Busana profesor itu sama dengan busana beliau pakai pada malam beliau mesra datang bersalam dengan Su di Pahang itu. Busana dan tudung yang sama serupa.

12. Juga tahun ini. Hari Sabtu lalu. Su dan Safura berehat dalam Cafe Riverside selepas Su terpitam. Suami dan Suraya shopping buku. Datang suami meriah wajah bercerita. Suami kita bertembung dengan pengantin baru. Kami hadir kenduri pengantin baru itu minggu lepas di Teluk Intan. Kekanda ipar kepada Khadijah. Kekanda kepada Naza itu datang suami isteri dengan rombongan orang kampung dari Teluk Intan. Rombongan pergi Pesta Buku Kuala Lumpur tahun 2009.

Ini catatan cerita bertembung tanpa dirancang. Bukan cerita berjumpa sudah awal terancang. Ataupun bertemu sesaorang memang dicari lewat Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur.

Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Pagi hari kedua Bogor berpesona senyum lagi

Seawal pagi Cafe Hotel Santika Bogor


Hari kedua Bogor 12 Februari. Update dari Terengganu. Hari kedua Terengganu. Hotel bajet tengah bandar dengan internet tanpa wayar percuma. Bila sampai masa catat cerita. Nanti promosi hotel ini pula. Hotel tengah bandar berhampiran Cherating. Malam ini. Pindah pergi Cherating.

Pagi hari kedua Bogor. Sarapan pagi berdua. Sarapan sebelum pukul tujuh pagi. Suami dan geng bakal dijemput pergi kampus IP Bogor seawal pukul lapan pagi. Kampus induk IPT ini. Bukan kampus bandar bersebelahan dengan Hotel Santika ini.

Dalam lif. Suami bertanya-tanya sendiri. Tercari-cari nama restoran di dinding lif sebelum picit nombor aras. Mana satu restoran dengan sarapan pagi. Sebelum Su beritahu tingkat tiga. Mata terpandang catatan nama cafe. Kata lelaki Indonesia sama dengan kami dalam lif. Restorannya di tingkat 3.

Kemudian masuklah pula dua wanita bertudung dan dua lelaki. Warga Indonesia. Dua daripadanya terpaksa keluar dari lif. Lif kecil tercatat hanya muat sembilan orang. Ini hanya boleh muat lima. Mungkin boleh kalau sembilan itu semuanya kurus kecil. Muatan sebenarnya berkadar dengan berat bukan pada bilangan orang.

Sesampai restoran atau cafe lupa nama kala mencatat ini. Wanita muda lawa menyapa dengan senyum manis mesra di pangkal ruang restoran. Bawa kami menuju meja empat persegi buat dua orang. Meja tepi dinding kaca berpandangan kolam renang di sebelah restoran. Kolam seakan lebih tinggi dari aras restoran. Sebagaimana dengan lobi. Ruang cafe ini pun bertema warna hijau serai lembut dan warna coklat. Kerusi makan warna hijau. Napkin pun warna hijau. Unifom petugas cafe pun dalam tona warna yang sama. Warna coklat berselitan warna hijau.

Seperti biasa. Suami ambilkan jus buat kami berdua. Sebelum kita ambil makanan sendiri. Jus warna merah buat suami. Jus oren buat Su. Selama ini Su suka Jus Mangga. Bila tahu Jus Mangga kurang bagus buat sakit kaki Su ini. Juga Jus Mangga tinggi kandungan gula. Kini memilih Jus Oren. Teh O panas buat kami berdua. Teh dihidang pelayan cafe. Sebagaimana selalu kini. Teh buat kami tanpa gula tanpa krim.

Makan Nasi Goreng bercampur Mee Goreng dalam satu pinggan. Mee halus semacam mee segera. Bukan seperti mee kuning kasar Malaysia. Jarang tinggalkan makanan di dalam pinggan. Selalunya Su senantiasa berusaha memastikan pinggan licin dari makanan. Kecuali bawang-bawang dan batang sayur dan tulang. Ikut sunnah Nabi. Habiskan semua makanan di dalam pinggan. Setiap butir makanan itu tersembunyi keberkatan. Bagaimanapun pagi ini. Terpaksa tinggalkan makanan di dalam pinggan. Bukan kurang sedap. Kurang menepati selera. Rasa tawar kurang perisa. Terbiasa makan mee goreng pedas dan nasi goreng berperisa. Juga kerana sebenarnya masih bersisa sakit gigi. Sebelum terbang datang Bogor. Sakit gigi selepas lebih dua tahun tanpa serangan sakit gigi.

Bagaimanapun. Tentang hidangan makanan hotel ini. Komen Su pada suami. Sedaplah sikit berbanding rasa makanan restoran hotel berbintang-bintang di Bandung itu. Kalau membandingkan hidangan hotel ini dengan hotel di Bandung itu. Walaupun hotel di Bogor ini hanya tiga bintang. Walaupun pilihan makanan kurang dari pilihan makanan hotel di Bandung itu. Ingat hotel di Bandung itu. Ingat betapa sakitnya perut selepas satu sarapan pagi di hotel itu. Pengalaman sakit perut pertama kali kerana keracunan makanan dalam dua puluh tahun kot.

Apa pun pada Su. Makanan hotel serantau Melayu semuanya hampir sama wajah dan rasa. Kalau sarapan pagi. Mesti ada hidangan nasi atau mee. Bubur Nasi dalam belanga besar. Sudut hidangan telur. Sudut roti. Sudut kuih-muih dan desserts. Kalau hotel berbintang-bintang. Ada sudut roti canai. Ada sudut lemang dan rendang. Macam-macam lagi. Ini kalau hidangan sarapan pagi.

Kembali kepada Hotel Santika Bogor. Satu pagi Jawa Barat nyaman hari bercahaya terang mentari pagi.

Suami ambilkan Omelet. Omelet kecil kurang lembut tengah. Bahasa mudah, Omelet sedikit keras.

Setahun dua ini. Hotel-hotel tempatan sedap hidangan pada selera ini. Atau berbeza rasa hidangan. Hotel Awana Kijal Kemaman. Hotel Royal Bintang Seremban sedap pilihan desserts. Cucur Bawang gaya cucur kampung Seri Malaysia Taiping. Kuetiau Kerang panas-panas Grand Plaza Penang. Omelet Renaissance Kuala Lumpur. Pilihan roti Renaissance Kota Bharu. Sambal Nasi Lemak Shahzan Inn Bukit Fraser. Waffle Casuarina Impiana Ipoh. Ini apa yang teringat kala mencatat ini. Hotel yang dulu-dulu. Sudah terlupa. Juga kebanyakan hotel-hotel singgahan kebelakangan ini. Semua hidangan terasa sama.

Kembali kepada catatan sarapan pagi. Hotel Santika Bogor.

Sudut kuih-muih dan buah-buahan. Sedang Su pandang-memandang melihat pandang pilihan makanan. Tanya seorang petugas cafe berdiri situ. Mesra bersenyum manis bertanya dalam bahasa Indonesia bermaksud mahu kuih mana satu bu. Siap lagi lelaki muda ini mencadangkan kuih itu ini. Siap beri penerangan ringkas lagi tentang kuih itu ini. Siap lagi tolong ambilkan pilihan kuih-muih ke dalam pinggan Su pegang. Layanan manis mesra bersenyum semanis wajah muka Melayu. Wah bagusnya. Masuk hari kedua. Semua layanan berbudi bahasa. Ramai manis wajah manis mesra senyuman. Terang benderang catatkan nama hotel. Kerana berpuas hati dengan servis hotel. Promosi percuma dari pelanggan senang hati.

Kita bercerita pada suami. Kata memuji-muji layanan petugas tadi. Pengalaman selama ini. Selalunya. Petugas restoran hotel hanya memerhati kelaku kita mengambil makanan. Juga komen kita. Semua petugas kelihatan muda-muda belum berumur suku abad.

Pengalaman mesra pelanggan petugas hotel masih boleh ingat kalau di negara sendiri. Pengalaman setahun dua ini. Seorang lelaki bertugas di dapur telur Hotel Promenade Kota Kinabalu. Bagaimanapun kini setiap kali pergi kota kelahiran tiga puteri kami itu. Kami memilih menginap di Hotel Meredien menghadap pasar menjual mutiara itu.

Juga komen kita. Sekeliling kami. Pelanggan Hotel Santika sedang makan. Rata-ratanya berwajah Melayu bukan Jawa. Bahasa pertuturan mereka di sekeliling kami. Bahasa Indonesia baku. Bukan bahasa orang Jakarta dalam cerita sinetron yang kekadang sukar kita fahami maksud kata.

Mungkin hotel ini sedang berkumpul para peserta seminar. Keliling kami. Bising bicara beberapa orang lelaki Indonesia pakai blazer tentang hal ehwal semasa dan ekonomi Indonesia.

Sedang makan. Lalu Dr W kawan sefakulti suami dan Dr Z dari Serdang. Berlalu keluar selepas makan.

Suami terima panggilan telefon dari Malaysia. Sesaorang dari jabatan kerajaan tentang iklim. Lamalah juga bualan. Orang itu bertanyakan tentang satu seminar bulan Mac nanti. Seminar berkaitan urusan suami kita di Bogor ini. Selesai bual. Kata suami. Habis kredit.. Bila di luar negara. Orang Malaysia telefon. Kredit kita pun turut susut sama.

Komen Su. " Dia tak kisah telefon keluar negara. Tapi dia lupa kredit orang di sini pun terjejas sama. "

Selesai makan. Semua petugas kiri dan kanan kami. Mesra senyum ucap terima kasih. Bagus bagus. Layanan mesra pelanggan semanis wajah. Allah taala izinkan. Boleh datang sini lagi.

Dalam lif. Sepasang orang Indonesia berketurunan Tionghua. Lelaki pasangan itu. Sedikit gempal. Isterinya kurus kecil. Tunjuk tanda lif hanya muat sembilan orang. Kata lelaki itu. Bohong! Tercatat muat sembilan orang. Walhal tadi kami hanya muat lima orang. Itupun bersempit-sempit.

Kata suami. Selepas pasangan Cina Indonesia itu keluar dari lif. Orang Indonesia tu orang Cina tapi bertutur dalam bahasa Indonesia.

Kuih muih dalam gambar. Satu kuih itu. Su ingatkan Kuih Lopes. Sebenarnya kuih diperbuat dari lecekan samada ubi keledek atau tepung sagu dengan tengahnya berisi gula Melaka. Mirip Kuih Abok-Abok Malaysia. Cuma Kuih Abok-Abok diperbuat dari sagu biji dan dibungkus dalam daun pisang.


Sarapan pagi hari kedua Santika Bogor


Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Malam hari pertama kali pertama Bogor

Buah salak | Salacca zalacca | Snake fruit | Sepetang Hotel Santika Bogor


Malam hari pertama Bogor 11 Februari hari Rabu

Pulang suami dari meeting. Meeting seawal malam. Sudah melepasi pukul sepuluh malam Bogor pukul sebelas malam Malaysia. Berkelibat saja badan melepasi pintu kamar. Selepas berucapan salam bersambutan kata salam. Mata terpandang tangan member. Hanya sebungkus plastik dengan dua roti bun panjang.

" Eh tak beli makanan? "

Tadi kita minta belikan Mee Goreng kalau meeting berlarutan sampai malam.

Kata member. Selesai meeting terus pergi Botani Square. Semua kedai makan sudah tutup. Beli roti saja.

" Takkan warung dengan kedai makan lain pun dah tutup. "

Belum sempat kita tanya. Member laju keluar. Bawa pulang Maggi Goreng atau sebenarnya Indo Mee Goreng beli dari warung berhampiran hotel.

" Tadi dah makan? "

Member sudah makan. Ai? Tadi kata meeting baru habis. Soalan lagi. Sah sebenarnya member bukanlah keluar pergi meeting. Walaupun kata member meeting itu sambil makan. Panggilan telefon dari kawan lewat petang tadi. Ajak keluar cari makan pukul tujuh malam. Sebelum itu. Sebelum kawan itu menelefon. Su mencadangkan kami keluar makan malam di Botani Square atau memana kedai makan berhampiran dengan hotel. Member sudah keluar petang tadi dengan kawan. Giliran keluar malam dengan kita pula. Bila member meeting. Mengalah sajalah. Kalau meeting habis lambat. Kita pergi makan lepas meeting tu laa.. Rupa-rupanya pukul tujuh itu. Member keluar cari makan dengan geng. Siang tadi makan Nasi Padang. Malam ini cari kedai makan lain pula. Sedap-sedap makan Nasi Padang. Hanya belikan kita roti.

Malas bertanya. Malas mengomel. Su telefon room service. Order satu set Sandwic Tuna. Kita bukan gemar benar dengan Maggi atau segala kerabat mee segera.

Juga telefon housekeeping. Minta dihantarkan seterika dengan ironing board. Esok kalau ibu isteri TNC itu tidak menelefon. Kita mahu meronda Bogor sorang-sorang.

Sandwic Tuna Hotel Santika Bogor


Sandwich sampai lebih kurang dua puluh minit selepas telefon. Anak muda ganteng bersenyum manis berwajah Melayu berkulit cerah kuning langsat. Manis mesra budi bahasa. Senyum bertanya khabar dan memperkenalkan diri. Minta izin sebelum memasuki kamar. Wah ini pengalaman pertama kali kita. Pengalaman pertama kali orang hotel minta izin sebelum memasuki kamar. Kalau order makanan di hotel Malaysia. Buka pintu. Senyum dan terus masuk hantar makanan. Kadang-kadang tanpa senyum pun.

Selepas pinggan diletak kemas atas meja tulis. Sebelum berlalu pergi. Ucap selamat makan bersenyum manis. Silakan bu. Selamat menjamu selera.

Wah berhemah budi bahasa. Siap dengan ucap selamat makan lagi. Siap lagi minta izin pergi dulu. Saya permisi ya bu.

Sebelum itu Su minta masukkan bil sandwic itu ke dalam bil sewa kamar. Biarkan orang itu yang bayar. Bil pun bukanlah mahal. Lebih kurang RM7 Malaysia. Murah kalau dibandingkan dengan makanan hotel Malaysia selalunya mesti lebih dari sepuluh RM satu pinggan sandwic sebegini.

Lebih kurang kata anak muda itu. " Boleh saja bu. Waktu check in kan ada bayar deposit. "

Tulisan dalam italic itu kerana kurang ingat dialog itu dalam bahasa Indonesia.

Selepas berlalu anak muda itu. Kata hati. Kalau ada anak dara kami. Mungkin akan ada yang tersenyum-senyum memuji hensemnya abang itu. Pada kita. Budi bahasa itu yang lebih mempesona meredup hati berbanding dengan rupa.

Datang pula orang housekeeping. Pun minta izin terlebih dulu sebelum memasuki kamar. Bertanyakan mana mahu diletakkan ironing board. Pun mesra dengan senyum manis. Lupalah pula bagaimana rupa anak muda housekeeping ini. Tidak teringat langsung. Hanya ingat petugas ini berwajah Melayu bukan Jawa. Wajah pekerja dari dapur itu. Boleh pula ingat sampai kala mencatat ini.

Bagus betul budi bahasa pekerja-pekerja Hotel Santika ini. Mesra senyuman tertib berhemah. Sedari pintu lobi dan kaunter resepsi sampailah petugas housekeeping. Semasa menelefon order makanan dan minta seterika. Pun panggilan disambut dengan mesra budi bahasa. Berbeza dengan wajah staf hotel lima bintang di kota Bandung itu. Rata-ratanya berwajah serius kurang senyum. Su hanya ingat senyuman staf wanita muda bertugas di kaunter resepsi restoran. Restoran Bambu Holiday Inn Bandung. Kala bersarapan pagi di aras level eksekutif istimewa buat penyewa level itu. Hotel Bandung itu. Pun kurang senyuman.

Itu pengalaman kami dengan hotel di Bandung itu. Lain orang lain pengalaman. Pun begitu kami terus bersahabat dengan seorang staf hotel itu sampai kini. Saling berhubung melalui SMS. Lalu kalau ke Bandung lagi. Kurang berkisah kalau menginap situ lagi.

Panggilan telefon Hotel Santika ini bersambutan jawab dalam bahasa Indonesia. Kalau di Malaysia. Kalau kita menelefon hotel tidak kiralah hotel berbintang-bintang atau hotel bajet. Selalunya panggilan kita disambut dalam bahasa Inggeris. Seolah-olah hanya pelancong dari luar mahu menginap di hotel-hotel Malaysia. Semasa di Thailand dan Beijing. Panggilan telefon kita disambut dalam bahasa Siam dan Mandarin. Bila kita beritahu yang kita tidak berbahasa Mandarin. Barulah telefonis itu menjawab dalam bahasa Inggeris. Bahasa kebangsaan sudah didahului.

Selepas makan sandwic. Lewat malam sebelum tidur. Baru makan Maggi Goreng itu. Oh sedaplah juga. Terutamanya kerana makan dengan acar timun atau jeruk timun dipotong dadu. Ini pertama kali dalam hidup ini Su makan mee segera goreng warung. Pertama kali makan mee segera beli dari kedai makan. Selepas ini bila pulang Malaysia. Mungkin akan ada pesanan Maggi Goreng dari kedai makan.

Mee Goreng warung malam Bogor


Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Santika Bogor kamar coklat sembilansatudozen

Petang sesampai Hotel Santika Bogor


Sesampai kamar Hotel Santika Bogor 11 Februari hari Rabu

Seperti biasa setiap kali kaki mula melangkah masuk sesampai memana kamar hotel bersinggah. Ucap Assalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh sebelum melangkah dulu kaki kanan. Mata memandang kamar selalunya bersambungan dengan kata ucap Alhamdulillah. Kalau kamarnya begitu indah nan selesa maka kekadang itu terpacullah kata wow. Buka sepatu atau sandal simpan tepi. Bagi tip pada bell boy. Curi pandangan dari tepi langsir. Bagaimana pandangan dari tingkap. Periksa kamar mandi. Bagaimana dengan tandas. Samada ada paip atau pili sebelah besin tandas.

Alhamdulillah kamar nombor 9*satu dozen* ini. Selesa redup mata memandang. Kamar bertema warna putih dan coklat. Kata hati. Mirip kamar Hotel Royal apa ke lupa lah pula di Ipoh itu. Bulan Mei lalu. Google sekejap. Casuarina Impiana Ipoh. Hilang sudah Royal itu. Kamar hotel Impiana Casuarina itu bulan Mei lalu. Berwajah baru diubahsuai. Memikat lawa warna baru serba coklat.

Pandangan dari tingkap kaca sepanjang kamar menghadap balkoni. Pandangan pusat kota Bogor. Seakan-akan sama dengan pemandangan dari tingkap kamar Holiday Inn Bandung tingkat lapan. Kalau kamar Holiday Inn itu menghadap kedai-kedai makan dan satu DFO. Hotel Santika Bogor ini menghadap kedai-kedai makan pusat kota dan kelibat bumbung Botani Square Mall. Sama serupa. Kedua-dua hotel ini dengan pandangan nun sana saujana gunung memagar kota.

Periksa kamar mandi. Ada paip sebelah besin tandas. Bagus bagus. Hotel di Bandung pun ada paip tandas. Juga hotel di Chiang Mai. Walhal Thailand bukan negara Islam. Hotel berbintang-bintang di Malaysia. Masih banyak belum ada paip tandas. Walhal melabelkan negara sebagai negara Islam.

Satu perkara menambat mata kamar mandi serba coklat berlantai jubin warna krim ini. Tong sampah kayu coklat bentuk empat segi bertutup. Gelas warna biru turquoise atas para atas sinki. Tuala bergulung kemas atas para kabinet kayu coklat hitam melekap pada dinding.

Serba putih krim coklat Santika Bogor kamar *sembilansatudozen*


Apa apa hal solat dulu. Selepas solat. Buka laptop. Su di meja tulis. Suami dengan laptop baru di atas katil. Laptop nombor dua member. Laptop kecil lebih kurang tujuh inci lebar buat bawa keluar bila outstation. Laptop nombor satu. Hanya guna di rumah atau pejabat. Kita pun berhajat beli laptop baru. Laptop besar skrin buat selesa mata. Laptop kecil ini hanya buat jalan-jalan. Mudah-mudahan murah rezeki buat hajat nan satu ini.

Tadi kata petugas hotel Su tanya waktu solat. Katanya ada tanda kiblat pada siling. Bagaimanapun tiada sejadah. Kini hotel-hotel di Malaysia sudah mulai menyediakan kain sajadah. Selalunya kami bawa sejadah nipis bila berpergian dari rumah. Kali ini dua-dua terlupa bawa. Bagaimanapun suami tidak lupa bawa selipar jepun buat dipakai dalam kamar mandi. Geli masuk kamar mandi tanpa pakai selipar.

Selalunya Su bawa selipar buat pakai dalam kamar hotel. Bukan selipar kamar mandi. Kaki Su perlu bersarung selipar nipis walaupun lantai berkarpet. Tanpa selipar. Kaki dan lutut diserang sakit goncang-goncang. Ini sedari Su kecil lagi. Kaki tidak tahan dingin lantai.

Selipar hotel selalunya Su simpan. Kali ini tidak bawa selipar dari rumah. Pakai selipar putih disediakan hotel.

Kata nan seorang itu. Ai seh lupa laa tadi minta bilik katil double. Kamar dengan dua katil single. Juga tersedia satu sofa warna coklat. Sofa panjang boleh buat tempat tidur. Nota buat rujukan kemudian hari. Kamar superior dengan harga promosi tiga malam lebih kurang RM500+. Sarapan percuma buat dua orang. Kalau mahu hotel lebih bagus. Ada hotel berbintang yang lain tetapi jauh dari pusat bandar. Lokasi Santika ini sudah cukup bagus.

Kalau bukan dengan harga promosi pembukaan ini. Hotel Santika ini hotel baru. Perasmiannya 5 Februari lalu. Tambahlah lagi dalam dua atau tiga ratus RM buat tiga malam. Pengamatan Su. Selalunya hotel-hotel sentiasa berpanjangan dengan harga promosi. Sebagaimana dengan harga tambang dua syarikat penerbangan negara kita itu. Selalu berpromosi harga murah.

Kamar hotel tiga bintang dengan kemudahan empat bintang walaupun tiada peti ais. Internet broadband laju tanpa wayar. Gratis atau percuma dua puluh empat jam. Jug pemanas boleh buat flask simpan air panas. Tiada seterika. Nanti kita telefon housekeeping tanya tentang hal ini.

Mula-mula masuk kamar ini. Komen kita. Eh tak de tv. Suami kita seperti biasa. Jawab pertanyaan dengan soalan. Itu apa? Tunjuk pada dinding. TV plasma dipasang tinggi melekap pada dinding. Tv dengan 39 saluran tv satelit atau digital. Holiday Inn Bandung dulu. Tv kamar eksekutif dengan lebih 50 saluran. Hotel di Chiang Mai dulu. Tv dengan 30 lebih saluran satelit semuanya berbahasa Siam kecuali saluran BBC News. Beijing dua hotel dengan 59 saluran semuanya saluran berbahasa Mandarin kecuali saluran-saluran berita BBC News dan Bloomberg dan satu saluran berita Beijing dalam bahasa Inggeris.

Komen suami. " Sini tv diaorang mana ada siaran cakap bahasa Cina atau India. Semua bahasa Indonesia. "

Komen kita. " Sini Shah Rukh Khan pun cakap bahasa Indonesia. Bila menyanyi baru tukar bahasa Hindi. "

Komen kita lagi. " Orang Cina Indonesia cakap bahasa Indonesia. Diaorang negara satu bangsa satu bahasa. Semua guna bahasa Indonesia. Padahal negara besar. Rakyat beratus juta. Kita negara kecil macam tu pun tak boleh nak jaga bahasa Melayu. "

Mereka yang sepatutnya menunjukkan contoh pun selalunya berbahasa Melayu campur-campur bahasa lain bila ditemuramah media.

Tv hotel-hotel berbintang kita selalunya hanya dengan lebih kurang sepuluh atau kurang saluran tv digital dan tiada satu pun saluran dengan sepenuhnya Bahasa Kebangsaan.

Dulu-dulu Su kalau buka tv. Mesti picit saluran satu dulu. Tahu itu saluran pemerintah. Tapi selalu pilih saluran itu. Selepas itu baru saluran berbahasa Melayu lain. Selepas itu baru saluran berbayar. Mulai 1 Januari tahun ini. Malas kita singgah saluran itu.

" Saluran satu tu sekarang ni dah jadi macam saluran rojak. Buka-buka waktu pagi. Rancangan bahasa Inggeris. Buka-buka berita. Berita bahasa Tamil. Bertahun-tahun tunggu berita pukul dua belas tengah hari. Kini bertukar bahasa. Masa Berita Perdana pukul lapan. Sudah dengan bahasa lain. Walhal selama berpuluh tahun ini. Itu saluran Nasional. Saluran Bahasa Kebangsaan. "

Juga dari berita tv Indonesia. Baru tahu. Pemilu Indonesia pada sama tarikh dengan tarikh harijadi Safura. Kata Safura. Harijadi Baby sama dengan harijadi *penulis novel Salina*.

Sumi keluar makan pukul dua setengah petang. Su sengaja tidak ikut. Bukan penat pun. Bagi can member dengan kawan-kawan meronda kota Bogor.

Sebelum itu. Suami terima panggilan telefon dari Melbourne. Kalau sebelum ini beberapa kali panggilan telefon dari sana dibuat oleh Safiyyah tanpa sengaja. Nama suami kita paling atas dalam buku alamat telefon bimbit Khadijah. Hari ini panggilan dibuat oleh ibubapa Safiyyah.

Sementara tunggu suami pulang. Guna laptop sambil sesekali bangun berdiri tepi tingkap. Pandang pemandangan kota Bogor. Kata hati. Benarlah kata Dr. W. Terasa seperti negara sendiri. Negara Melayu serumpun. Juga sayu hati rasa terharu. Sampai lagi saya negara asal nenda-nenda saya. Ini belum lagi sampai Sumatera. Datuk sebelah ibu berasal dari Medan. Nenda sebelah ibu berasal dari Jambi. Moyang-moyang sebelah bapa berasal dari Riau. Bagaimanapun menurut salahsilah. Sebelum sampai Riau. Keturunan moyang-moyang sebelah bapa beratus tahun dulu berasal dari tanah Arab pergi Kuala Kangsar sebelum pergi Riau dan kemudiannya kembali ke Kuala Kangsar semula sebelum bertebaran di Singapura dan Kuala Lumpur.

Kembali ke Hotel Santika Bogor.

Lama tunggu suami. Penat kerana tidur lambat. Su kalau mahu berjalan jauh. Terlazim mesti kemas kamar dan pastikan ruang tamu dan dapur kemas. Biarkan laptop terbuka di atas meja tulis. Berbaringan sebentar merehatkan badan.

Mula-mulanya berbaring sambil baca surat khabar. Sudahnya terlena. Namun tidur-tidur ayam. Risau kalau-kalau tidak dengar suami bunyikan loceng kamar. Sesekali bangun.

Bangun pukul lima. Lega kerana hilang sudah penat mata. Suami belum pulang. Bogor hujan petang dengan kuatnya angin menderu. Pandang bawah. Dalam hati. Basahlah diaorang.

Pulang suami pukul enam hampir Maghrib. Bawa Nasi Goreng beli dari Botani Square. Bawa pulang buah durian. Tertulis pada ulas durian berbungkus dalam plastik jernih polisterin. Durian Lokal. Kata suami. Mahu tahu bagaimana rasa isi durian Indonesia. Sama saja dengan durian Malaysia walaupun rasanya lebih kepada rasa durian Siam.

Saran Su. " Cepat makan. Nanti berbau. Salah ni bawa buah durian masuk bilik hotel. "

Juga suami beli buah salak. Buah salaknya besar-besar. Lebih besar dari buah rambutan. Juga buah limau mandarin sederhana besar. Sebesar buah limau kampung.

Soal selidik kita. Makan di mana. Merayau sampai mana. Makan Nasi Padang. Masa hujan. Sedang meronda Botani Square.

" Jauh ke kedai makan tu. Nanti boleh Su jalan kaki pergi sana. "

" Jauhlah juga. Kena naik jejantas lagi. "

Sebelum suami baring petang. Dr Wan telefon. Keluar malam pukul tujuh. Kata suami. Meeting.


Nasi Goreng Botani Square Mall Bogor


Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Sampai Santika Bogor berpesona senyum menawan

Sesampai kota Bogor dari Jakarta


Sesampai Bogor 11 Februari hari Rabu

Gambar tertera. Itu papan tanda menambat mata sesampai kereta hitam di kota Bogor. Belum pasti maksud rambu-rambu dan marka jalan itu. Kalau marka. Kita hanya tahu marka yang membawa maksud mata air seangkatan dengan mambang atau buah hati dan sebagainya pada orang utara sana.

Selepas papan tanda biru ini. Papan tanda di tengah bulatan. Kereta hitam membelok pergi kanan. Terpandangkan sekawan kereta kuda sebelah kiri jalan. Buat nota sendiri. Tambang kereta kuda atau delman ini. Minimum Rupiah 10,000 atau lebih kurang RM3+. Kalau di Indonesia ini. Semuanya ribu-ribuan.

Selepas kawanan kereta kuda menunggu pelanggan. Stesen van Angkutan Kota. Van-van Angkutan Kota berwarna hijau daun pisang bersusun rapat menunggu pelanggan. Van pengangkutan awam kota-kota di Indonesia. Selepas stesen Angkutan Kota ini. Kedai-kedai dan gerai sayur dan buah tepi jalan. Mata terpandangkan satu kedai makan besar. Kedai Nasi Padang.

Nasi Padang di mana-mana walaupun di kota Sunda. Bogor sebagaimana Bandung. Kota-kota Jawa Barat penduduknya berketurunan Sunda. Kata supir merangkap pemandu pelancong wisata Bandung kami dulu. Walaupun lokasinya di Jawa Barat. Bukan bermaksud semestinya kota itu kota orang Jawa. Jawa itu nama pulau. Pemandu itu berketurunan Sunda Bandung.

Selepas melepasi kawasan stesen pengangkutan dan gerai-gerai tepi jalan. Komen perlahan Su pada suami. Bogor tidak sebersih Bandung. Sampah-sampah di tepi jalan terutamanya sekitar gerai tepi jalan. Bandung lebih berwajah kota.

Lega bila melihatkan kelibat bangunan hotel. Hotel berkategori okay. Hotel Santika bertaraf tiga bintang ini hotel IPB. Baru dirasmikan pada 5 Februari lalu. Pastinya nanti serba berkilat baru.

Gambar bawah ini. Itu pandangan pertama dari pangkal lorong menuju hotel. Bangunan jingga itu. Botani Square Mall sebelah Hotel Santika.

Hotel Santika sebelah Mall Botani Square


Beberapa meter sebelum sampai pusat kota Bogor. Suami kejutkan kawan duduk di sebelah. Selepas dua puluh minit perjalanan lebih kurang empat puluh minit dari Jakarta. Senyap hening kereta hitam. Kijang Innova hitam. Semuanya tidur kot. Termasuklah dosen IPB sebelah pemandu. Kelihatan menunduk sedikit tersengguk-sengguk kepala dosen muda ini sepanjang lebih separuh perjalanan. Perjalanan dari Jakarta sampai Bogor.

Alhamdulillah walaupun hari ini hari bukan hujung minggu. Sedari Bandara Soekarno Hatta sampai Bogor. Perjalanan lancar tanpa macet.

Pandangan pertama muka pintu lobi Hotel Santika. Sederhana dekor namun lembut menawan mata. Mata terpandangkan sepasu bersusun empat kaki payung di sebelah pintu utama lobi. Bogor dikenali sebagai Kota Hujan atau Raining City. Sebagaimana dengan Taiping bandar hujan Malaysia.

Tahun lepas. Seorang pensyarah universiti kita kenali. Tidak tahu menahu tentang Taiping sebagai bandar paling basah Malaysia. Pensyarah kelahiran tiga puluh tahun lalu. Kurang pastilah pula kita tentang silibus pelajaran georafi sekolah Malaysia selepas zaman persekolahan saya. Pun begitu. Sewajarnya warganegara Malaysia tahu fakta-fakta tersedia popular tentang negara. Bukan semua ilmu hanya datang dari sekolah.

Sepagi Hotel Santika Bogor sementara menunggu Ibu Ayudha


Kedatangan kami di muka pintu lobi disambut dua petugas hotel. Dua lelaki berwajah Melayu bukan Jawa. Salah seorang daripada dua lelaki muda ni memakai busana lelaki Sunda berwarna hijau serai dan kain batik senada rona. Kepala berlilit dengan kain batik. Lupalah pula merakamkan gambar penyambut tetamu dengan busana Bogor ini.

Sementara dosen Bogor itu berurusan tanya soal penempahan kamar. Kami berlima santai menunggu dalam sepuluh minit di sofa lobi. Sofa hijau serai lembut mata memandang. Lembut namun beraura meriah ceria.

Suami menjengah sebentar kaunter resepsi. Bawa satu gula-gula halia buat Su sebelum kami semua pergi kaunter resepsi. Gula-gula halia dari atas meja kaunter resepsi. Simpan dulu dalam beg sandang. Kita tidak makan berdiri walaupun hanya gula-gula.

Kala suami dan tiga kawan berurusan check in kamar. Su berdiri menunggu tepi. Sempat tanya dua lelaki muda bertugas menyambut tetamu di muka pintu. Pukul berapa waktu Zohor dan Asar Bogor. Lelaki berbusana Sunda itu pergi bertanyakan pada orang lain. Lelaki yang seorang lagi itu. Sudah sedia tahu pukul berapa masuk waktu solat Zohor dan Asar.

Beres urusan check in. Su sempat tanya tentang internet. Kami diberi nama username dan kata laluan | password. Su tanya tentang bayaran. Gadis manis itu kurang faham bahasa Melayu kita. Internetnya gratis? Jawapan buat senang hati. Jawapan dengan senyuman manis menawan. Ya. Gratis bu.

Suami paling awal dapat kunci. Kami menuju kamar dulu. Selepas suami dan geng berjanji mahu turun cari makan pukul 2.30 petang.

Kami berdua suami isteri. Satu lif dengan lelaki tanpa busana Sunda itu. Lelaki ini bawa dua bagasi kami tanpa menggunakan troli. Mesra senyum bertanyakan samada kami dari Malaysia. Apa urusan kami di Bogor.

Kalau Holiday Inn Bandung dulu. Bell boy tertunggu-tunggu tips. Sampaikan ada yang berwajah kelabu berkerut bila belum terhulur tips. Petugas Hotel Santika ini. Selepas angkat susun bagasi kami. Bersegera laju pergi tanpa menunggu tips. Sampai suami terpaksa memanggil.

Wah lain kota lain budaya setempat. Lain tempat lain persepsi pertama. Persepsi pertama sampai Bogor. Ramai mesra senyuman. Ramai bersenyum manis kelihatan tulus dari hati. Ramai manis menawan rupawan. Ramai ganteng lembut manis wajah. Ramai berwajah Melayu berkulit cerah. Bukan wajah-wajah sawo matang ramai pekerja Indonesia di Malaysia.

Belum ada wang kecil Rupiah. Bagaimanapun Su sudah sediakan not RM5. Lebih kurang 18 ribu Rupiah. Kata suami. Banyak tu pada diaorang.

Alhamdulillah lega. Selesa kamar. Alhamdulillah lega selepas penat sedari malam tadi. Alhamdullillah lega selamat sampai destinasi.


Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Tambatan mata Sam The Koala Victoria | Sedari Kuala Lumpur singgah Jakarta sampai Bogor



Penerbangan dari Kuala Lumpur pergi Jakarta. Seminggu selepas pulang dari seminggu Sandakan. Pesawat MAS MH711. Baca surat khabar beli di kedai buku Terminal Berlepas Get C KLIA. Surat khabar dengan berita muka hadapan berkisar soal saman sultan. Baca berita bergambar Sam The Koala dan Dave Tree. Tertawan mata dan hati pada satu gambar ini. Gambar kini tersebar ke serata dunia lewat media dan laman internet.

Malam tadi. Susuri baca sambil lalu blog dan laman itu ini. Hotel dengan internet gratis buat senang hati. Lagi berita dengan gambar menawan halus hati. Berita bergambar Sam minta minuman selepas tiga hari cerita hutan terbakar. Gambar empat hari lalu.

Hari kedua Bogor. Selepas sarapan pagi. Manis lazat makanan semanis senyuman manis orang-orang Bogor. Senyuman manis sehalus budi buat terjatuh hati. Baca surat khabar The Jakarta Post. Juga menambat mata. Berita Sam dan Dave Tree ini. Sedih baca kematian entah berapa jumlah haiwan hutan dalam kebakaran itu. Namun gambar Sam itu menerjah halus mata sanubari. Gambar istimewa selepas rentetan berita bergambar seputar kebakaran hutan pada musim panas Victoria dengan suhu mencecah 47 Celcius. Kebakaran khabarnya berdalang petualang. Kebakaran melibatkan 20 bandar merangkumi keluasan 2800 kilometer persegi.

Tv kamar hotel 39 saluran. Hampir semua saluran berita seluruh dunia. Berita terkini Sam The Koala terselamat dari kebakaran hutan bushland selatan Victoria itu. Sam kini berpasangan kawan dengan Bob. Lokasi cerita Sam ini. Mirboo North 120 kilometer ke selatan timur Melbourne. Hutan Gippsland itu. Pernah kami kembara lalu tepi.

Hari ini. Buat pertama kali. Kala dan seusai tontoni rakaman video Sam dan Dave Tree. Kolam mata ini bergenang basah kerana koala. Terharu bergaris senyuman. Semalam ngeri pilu kala menatap gambar kereta-kereta terbakar dengan penumpang mati rentung di dalam kenderaan-kenderaan malang itu. Lokasi kebakaran bukan pun jauh dari Melbourne itu. Hari ini. Gambar Sam itu bersinggah lagi rasa terharu menembus hati kemanusiaan. Gambar Dave Tree mengusap lembut beruang koala tercedera haus dahaga itu menembus hati ramai.

Sebagaimana terlihat terkesima teruja putera mahkota ibu pada hari kali pertama melihat beruang koala biru gebu di Philip Island tiga tahun nan lalu. Begitulah juga terkesima hati pada hari ini melihat rakaman video Sam tiga hari selepas cerita hutan Victoria terbakar.

Selepas gambar-gambar sedih pilu Gaza. Gambar-gambar pilu terlempar pada mata bukan baru setahun dua ini. Sedari zaman kita belum sekolah lagi. Sedari zaman wirawati Laila Khalid masa itu kita kecil lagi. Gambar-gambar berulang datang musim tamparan. Selepas gambar-gambar merah jingga panas hutan terbakar. Gambar Sam dan Dave Tree sukarelawan pemadam kebakaran ini meredup mata dan hati ramai sekali.

Catatan ringkas dari Bogor. Ayat sebelum ini. Itu pada draft asal. Sudahnya jadi panjang juga kerana mata ini kurang gemar melihat pada entri [blog sendiri] kurang bilangan perenggan.


Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Hari pertama cuti-cuti Seremban bulan Ramadhan


Seremban Royale Bintang berapit putih mengapit cermin coklat kencana
Originally uploaded by Ssuriha

Royale Bintang Seremban 12 Ramadhan 12 September lalu

Sampai kamar *03. Suami baru mulai buka pintu kamar. Keluar penghuni kamar bertentangan pintu. Kawan seuniversiti dengan suami. Kawan itu seorang diri. Gayanya mahu pergi makan selepas solat Maghrib. Kawan ini membantu bukakan pintu kamar kami bila suami cuba dua tiga kali buka pintu dengan menggunakan kad itu tanpa menyala hijau kunci pintu.

Sejurus kami memasuki kamar. Kata suami. Profesor tadi itu junior suami kita semasa bersekolah menengah sains di Johor. Sebaya dengan Profesor Dr. WH junior kita di sekolah menengah sains bandar pantai timur itu. Kata suami. Kawan itu bos program sanggar Seremban ini. Ini program sefakulti.

Selepas solat Maghrib. Berehat dalam sepuluh minit. Masa buat makan malam. Berdua menaiki lif. Sampai tingkat lima. Masuk dua orang perempuan. Eh jumpa lagi. Alhamdulillah. Bertemu lagi H** dan anakanda bongsu baru darjah enam. Suami H** solat di surau hotel. Bual-bual tanya khabar ahli keluarga. Bual-bual dalam lif.

" Ada lagi anak kecil. Saya tak de anak kecil dah. "

Bulan Mei lalu. Bertemu saudara sepupu muda setahun dari Su baru melahirkan puteri bongsu kurang dua tahun lalu. Ramai kini wanita sebaya-baya kita masih sihat kuat. Kita pula kesihatan badan seakan lebih tua dari umur.

Sampai restoran. Waduh ramainya orang. Tiga kelompok meja makan. Satu grup UPM. Satu grup universiti suami. Satu lagi grup. Mereka bukan dengan memana rombongan. Grup UPM ramai bawa keluarga. Ramai dengan berderet-deret ahli keluarga memeriah pandangan. Grup universiti suami kita. Ramai datang bujang.

Sempatlah suami kita berbual bertanya khabar sebentar dengan suami H**. Meja makan grup Dr. N** hampir dengan pintu restoran. Restoran Asiatique. Pasangan sahabat kami ini. Pernah Su komen. Dua-dua nama orang putih. Begitu juga dengan nama anak lelaki sulung. Rumah keluarga Dr. N**. Berjiran dengan rumah sewa Bonda di Taiping pada tahun Ayah Bonda baru bercerai. Entah-entahkan dulu masa kecil. Kami pernah bermain bersama.

Seorang kawan suami baru saja selesai makan. Menunjukkan kami mana lagi meja-meja kelompok universiti suami. Kecil ruang makan buat grup U** berbanding dengan ruang buat grup UPM ramai bawa keluarga. Berhimpit-himpitan dengan mereka baru lepas makan dan mereka baru sampai seperti kami. Semakin sempit lorong sempit antara meja-meja makan dan meja buffet menempatkan desserts dan kuih-muih.

Suami cari meja makan kosong. Su cari makanan. Makanan buat diri sendiri. Berselisih dengan H** dan puteri bongsu dengan pinggan berisi Kuetiau Goreng. Su tanya samada H** makan semeja dengan suami H**. Kalau kami semeja. Bolehlah juga berbual-bual lama. H** semeja dengan suami H** dan geng UPM. Lagipun sudah ditanda meja-meja dengan meja-meja UPM dan meja-meja universiti suami.

Tiada kelihatan hidangan nasi. Jauh dari pandangan. Malas mencari. Sementelahan bersesakan ramai begini. Su makan Kuetiau Kerang. Sate Ayam dan Sate Daging. Minta suami tolong ambilkan ketulan Ayam BBQ. Suami kita ambilkan Kepak Ayam BBQ. Hanya mula makan selepas Su ambil ABC. Semuanya sedap belaka. Terutamanya Kuetiau Kerang. Sate Ayam lembut daging ayam.

Makan semeja dengan pasangan muda mungkin berusia pertengahan 30-an dengan anak kecil. Suami dalam keluarga ini. Kawan sefakulti suami. Meja sebelah kami. Satu grup kawan-kawan lelaki sefakulti suami. Sebahagian daripada mereka ini. Geng dari kampus Sabah dulu. Hadapan sana. Satu meja staf perempuan kita belum pernah kenal.

Semakin lama semakin ramai beransur meninggalkan meja makan sebelum waktu Isya'. Kita pula sudah solat Maghrib. Lebih relaks lebih santai. Bagaimanapun selepas Isya'. Tiba-tiba saja berduyun-duyun ramai baru datang. Terutamanya orang perempuan. Mungkin mereka yang menunggu datang makan selepas solat Isya'.

Selepas suami tolong ambilkan kita Pengat Pisang. Suami pergi solat Isya' dan solat terawih. Tinggallah kita seorang. Alang-alang sudah berbayar RM60+ seorang. Itu harga selepas VAT. Su santai makan perlahan-lahan. Kita tanya seorang petugas restoran lelaki India atau Bangla? Petugas kurang fasih berbahasa Melayu. Sampai pukul berapa waktu makan. Sampai pukul sepuluh malam. Makan sampai lima belas minit sebelum pukul sepuluh. Makan Ais Krim Coklat campur Ais Krim Mint. Makan buah-buahan manis sedap buah nenas.

Sedang surau sana dengan solat terawih. Restoran memulakan sesi pentas berlagu-laguan. Baru dua minggu Ramadhan. Sudah berdendangan lagu-lagu hari raya. Nanti sepanjang sebulan Syawal. Berdendangan sebulan lagi lagu-lagu raya.

Sebelum meninggalkan restoran. Sempat bersalam bersenyum bersapa mesra dengan seorang staf U** makan sorang-sorang sebagaimana Su. Lawa orangnya. Mungkin pertengahan 30-an. Kawan ini bertanyakan kita ini siapa. Ini selepas Su tanya samada kawan ini dari grup U**. Berkisahlah yang kita ikut suami.

Su periksa dalam laman web universiti. Sudah tahu nama orangnya. Dr sekian-sekian. Pensyarah sekian-sekian.

Lamanya mahu menunggu suami pulang dari mesyuarat malam selepas solat terawih. Selesai Su solat terawih. Mengaji Al Quran hampir satu juz. Sempat guna laptop sekejap. Kalau dulu internet percuma hotel ini. Malam ini. Internetnya masih percuma tetapi perlahan benar servis. Tiada masalah dengan broadband tanpa wayar Maxis kita. Internet laju di mana saja walaupun di dalam kenderaan. Suami kita guna servis broadband tanpa wayar Celcom. Kalau rumah kami. Laju pantas Maxis berbanding Celcom. Kalau telefon bimbit. Su guna Celcom. Suami dan semua cahayamata guna Maxis.

Sesaorang dari restoran menelefon kamar. Mencari suami. Ini mesti berkaitan bil makan kita. Dia ada program kat bawah sana. Kata Su pada suami. Kalau ada orang tidak beritahu tentang tambah seorang tanpa bil U** pun boleh. Orang ramai berpusu-pusu begitu. Semasa kami sampai. Tiada petugas menunggu di pintu. Bagaimanapun sebagaimana kata suami. Ini bulan puasa. Makan berbuka puasa. Takkan mahu makan makanan haram tanpa bayar.

Mata sudah tersenguk-senguk mengantuklah amat. Suami masih belum pulang. Bulan Ramadhan ini. Su terbiasa tidur awal selepas solat terawih. Tidurlah dulu. Alhamdulillah kala suami locengkan pintu. Su kebetulan terjaga. Tidur semula sejurus selepas buka pintu. Tidur mati kerana kurang sedar lagi apa selepas itu. Hanya perasankan kelibat suami selepas buka pintu. Mungkin juga penat kerana tadi berlama-lama di restoran. Sana sini mengambil makanan.

Tengah malam terjaga dari tidur. Sesaorang itu mengigau lagi. Mengigau sampai melaungkan azan.


Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari

Seremban berbintang sanggar dua belas Ramadhan bertemu teman dulu setaman


Salam Aidilfitri Seremban Royale Bintang
Originally uploaded by Ssuriha

Seremban Royale Bintang 12 Ramadhan 12 September

Sedari suami mula beritahu tentang dua malam Hotel Royale Bintang Seremban pada hujung minggu. Berfikir-fikir malas mengikut. Mahu saja beri jawapan begini. Kurang tarikan destinasi pergi. Sudah selalu benar kami bersanggar situ. Tahun ini pernah sudah sekali. Tahun lepas tiga kali. Hampir setiap tahun sebelum itu. Sedari zaman hotel itu masih lagi Hotel Hilton. Mahu kata. Lainlah kalau Kota Kinabalu. Lainlah kalau Kuching. Lainlah kalau pantai timur. Lainlah kalau utara berdekatan sekolah putera mahkota. Lainlah kalau hujung selatan sana. Lainlah kalau tepi laut.

Apa pun bila memikirkan hujung minggu ini dua puteri belum tentu lagi pulang bermalam. Masih berpeperiksaan semester. Ikut sajalah. Mulanya berfikir-fikir tinggal sajalah seorang diri di rumah. Pun begitu memikirkan bagus juga berehat-rehat di hotel dalam keadaan masih sakit itu ini. Masih bersisa demam. Ikut sajalah.

Beransur pergi selepas pukul lima petang. Safura pulang sedang kami bersiap-siap mahu pergi. Su cadangkan Safura ikut sama. Safura malas ikut. Suraya belum tentu pulang. Esok pagi ada kertas periksa sampai tengah hari. Sudahnya seperti rancangan terawal. Pergi berdua. Pun begitu Su beritahu suami. Mungkin Su bermalam hanya buat satu malam. Mungkin keesokan hari Su minta salah seorang dari dua puteri jemput Su pulang.

Singgah Pasar Ramadhan mini berhampiran simpang empat menuju perumahan kami. Minta wang kecil dari suami. Jarang kita minta wang kecil begini. Tutup pintu meminta selepas terima elaun bulanan. Terima sekeping wang not merah. Mencari makanan berat seperti Nasi Beriani dan sebagainya. Malas turun berbuka di hotel. Berkira-kira mahu berbuka di kamar hotel dengan makanan beli bungkus.

Hanya terdapat gerai-gerai menjual kuih-muih. Beli kuih-kuih talam. Kuih Serimuka. Kuih Lapis Kentang. Buah Melaka. Suami sudah belikan kita Kuih Lompat Tikam. Sebelum pulang ke rumah sebelum Asar tadi.

Terpandang Otak-Otak Johor panas-panas atas bara api. Mulanya berkira-kira mahu beli. Mengenangkan macam-macam sudah kuih-muih dibeli. Makan mungkin hanya buat seorang. Berlalu dari gerai. Melangkah longkang bila kereta biru gelap menunggu di seberang longkang.

Singgah Kawasan Rehat PLUS Seremban. Suami tunggu dalam kereta. Beli dua bungkus nasi campur dari dua kedai berbeza. Satu buat buka puasa dengan Gulai Nangka Muda juga Ikan Sembilang Goreng Berlada. Satu buat bersahur dengan Sup Tauhu dan Ikan Tilapia Goreng Berlada juga satu Pergedil.

Bual-bual dalam perjalanan. Su berkisah malaslah berbuka di restoran hotel kerana Su terbiasa selalunya hanya berbuka puasa dengan kurma dan minum segelas air. Selepas solat Maghrib. Baru makan malam. Lagipun jamuan makan hanya buat suami dan peserta seminar. Kalau Su makan. Perlu bayar. Kalau Su tidak makan. Rugi bayar mahal-mahal.

Kata suami mensarankan kita ikut pergi makan malam. " Apa susah. Turunlah lewat sikit lepas solat Maghrib. "

" Oh boleh turun lewat? Macam tu bolehlah. Selepas solat Maghrib. Rehat dulu baru turun. "

Sampai Royale Bintang lima minit sebelum Maghrib. Suami turunkan Su di muka pintu lobi. Member mencari parkir.

Sementara menunggu suami. Pandang memandang kaunter resepsi. Terlihatkan sekawan lelaki berkopiah. Pandang sana sini lagi. Terlihatkan seorang wanita berpurdah tutup muka berbusana serba warna krim. Purdah pun warna krim lembut. Dalam hati. Eh. *** lah. Sahabat sama kelas sama kursus di Shah Alam. Antara sahabat Su kerap bertembung. Pernah bertembung di Warta Bangi Utama. Pernah bertembung di Alamanda. Bertemu selalu di England.

Bergegas bangun. Salam bersalam bertanya khabar. Satu kebetulan menyenangkan. Suami sahabat ini pun ada seminar di hotel ini. Suami sahabat ini pun sama bidang kerja dengan suami kita. Lain universiti. Lain bidang kepakaran. Masa dulu-dulu. Suami kita selalu keluar dengan suami sahabat ini. Kini suami kita tiada lagi cerita keluar ini. Senyap dingin.

Kedengaran suara azan dari Masjid Negeri hanya sepelaung di hadapan hotel. Boleh kelihatan pun sekelibat bangunan masjid. Makruh melewatkan buka puasa. Lagipun Su meninggalkan beberapa bungkusan barangan di atas sofa lobi.

" Nanti you turun makan kat bawah? Okay kita jumpa kat sana lah nanti. "

Buka puasa hanya minum air mineral.

Datang seorang lelaki petugas hotel tampan berbaju Melayu bersamping serba warna hijau.

" Dah buka puasa? Saya boleh ambilkan makanan. Tapi cuma buah kurma je lah. "

Senyum berterima kasih. " Tak pe lah. Nanti saya pergi restoran. "

Tunggu-tunggu. Sesekali mata memandang pintu lobi. Sesekali mata pandang ruang sebelah kaunter resepsi. Sudahnya. Terlihatkan kelibat orang ditunggu. Bangun pergi kepada orang ditunggu. Hanya lebih kurang satu meter di hadapan orang ditunggu datang dari arah bertentangan. Sebelah kanan kami. Kawan setempat kerja suami dari kaunter resepsi.

Tersenyum lebar mesra senyuman. " Ada makan malam ke nanti? "

Senyum perli dalam hati. Hai! Belum tahu lagi tentang makan malam sudah diberitahu sudah dibincang petang tadi? Itulah namanya pertanyaan sudah tahu jawapan. Soalan berbasa-basi buat bersapa mesra.

Kurang dengar jawapan orang ditanya. Wanita tinggi lampai. Orang ditanya berkedudukan lebih jauh berbanding kita lebih tepat rapat di hadapan mata member. Biasalah member. Kalau dengan orang lain atau kawan. Berdepa-depa jauh lagi sudah terseringai senyuman. Kalau masa muda dulu. Sesekali mengomen berhalus bahasa. Kini kurang peduli lagi. Kalau ikut dialog skrip drama wayang. Hati sudah tawar untuk terasa hati. Bukan kerana tiada hati. Luka hati bertaut mati.

Member mensarankan kita duduk dulu. Belum check-in lagi.

Beres urusan chek-in. Menuju pergi kamar. Hanya kami berdua di dalam lif. Teruja kita bercerita tentang sahabat Su baru ketemui tadi di lobi. Suami sahabat ini pun sahabat suami. Kita bertanya. Kemungkinankah member dan suami sahabat kita itu hadir seminar yang sama. Jawapan seperti selalu. Jawapan dengan soalan berlagu terbiasa buat sesaorang sudah sampai tahap kini malas lagi bab-bab bertanya. Kecuali kalau terlalu perlu. Cuba kalau yang bertanya ini kawan. Jawapan pastinya berlembut mesra bermanis senyuman. Pun hati sesaorang itu berlagu terbiasa alah tegal biasa.


Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari

Hari ketiga Beijing masih lokasi Haidian


Haidian dari Beijing Holiday Plaza
Originally uploaded by Ssuriha

Beijing 15 Julai sehari sebelum harijadi

Malam semalam hari kedua Beijing. Alhamdulillah selesa tidur. Tidur atas comforter nipis berselimut comforter yang sama. Giliran orang lain pula tidur malam berselimutkan dua bath robe tuala. Juga tidur selepas baca majalah sambil berbaring bercahayakan lampu meja tepi katil. Terlelap hanya selepas beberapa muka majalah ini.

Malam tadi. Baru perasan ada satu majalah dalam kamar ini bertulisan rumi. Tulisan rumi dalam bahasa Inggeris. Walaupun kulit luar majalah ini bertulisan separuh rumi separuh tulisan karakter Cina. Majalah disediakan hotel. Majalah wanita.

Bangun pagi awal pukul empat masih sempat solat Subuh dalam waktu Subuh. Syuruq summer Beijing awal pukul empat. Selepas solat Subuh. Menunggu waktu solat sunat Isyraq. Selepas solat sunat Isyraq. Mata tidak boleh tidur lagi. Kalau semalam suami tidak tidur selepas solat Subuh. Menghadap laptop berurusan sebelum conference. Hari ini giliran suami pula tidur sekejap selepas solat Subuh pukul empat. Bangun semula pukul enam. Su pula hari ini. Selepas bangun pukul empat pagi. Hanya berbaring tidur semula selepas pukul sebelas malam.

Selepas solat sunat dan zikir pagi. Berulang bangun. Bangun berdiri di tepi jendela kaca. Pandang memandang pemandangan pagi Beijing.

Semalam berbaring siang kerana masih demam. Alhamdulillah hari ini beransur sihat.

Hari ini suami lebih relaks kerana semalam sudah selesai presentation member. Hari ini hanya berurusan dengan poster.

Hari ini suami dan Profesor Dr. J turun bersarapan pagi selepas pukul lapan setengah. Cerita suami. Semalam pagi. Member dan Dr. J paling awal sampai lokasi conference sebelum pukul lapan. Rupa-rupanya conference mula selepas pukul sembilan. Mungkin benarlah sebagaimana telahan kita semalam. Warga Beijing mungkin pejabatnya mula selepas pukul sembilan pagi kerana pukul lapan pagi masih lengang jalan raya.

Suami dan Dr. J sarapan pagi di restoran hotel. Makan telur rebus dan minum teh O panas.

Su pula pagi ini di kamar hotel. Sarapan pagi makan biskut cap harimau bawa dari Malaysia. Minum Green Tea O panas. Kalau di Malaysia pun. Selalu bekalkan biskut ini bila bermusafir.

Kalau semalam gantungkan tanda Do Not Disturb. Pagi ini Su gantungkan tanda Please Make Up Room.



CCTV sembilan Beijing sanggar Haidian
Originally uploaded by Ssuriha

Sementara menunggu petang

Pekerja housekeeping datang selepas pukul dua belas tengah hari. Lawa manis tinggi lampai. Su bertanyakan tentang seterika. Wanita muda berkulit muka halus bagai buah pic ini beri isyarat yang dia kurang upaya pendengaran. Isyarat tangan dengan senyuman manis. Juga gayanya kurang faham bahasa Inggeris.

Pekerja housekeeping ini pakai unifom ceongsam berseluar warna krim polos. Ceongsam krim sama warna sama tulisan Cina dengan kain lapis atas cadar. Rambut sedikit perang disanggul tinggi. Manis berseri.

Cadar dan semua sarung bantal ditukar baru. Chiang Mai. Bandung. Beijing. Bila kamar hotel dikemas. Semua sarung bantal dan segala cadar disalin baru. Kalau hotel-hotel di Malaysia. Rata-ratanya hanya salin cadar kalau kita minta. Dua minggu kami di Hotel Lotus lupa panjang sangat nama dalam bahasa Siam Chiang Mai. Dua minggulah setiap hari cadar katil disalin baru.

Kali terakhir kamar hotel disalin tukar baru cadar tanpa diminta. Kalau di Malaysia. Pan Pacific KLIA Sepang. Patutlah pun dinobatkan hotel lapangan terbang terbagus dalam Asia. Sebelum itu. Satu hotel tepi pantai di Johor Bahru. Kakak tukar cadar itu pun Su masih ingat nama. Sebagaimana nama seorang kekanda sepupu bermula dengan huruf F.

Bagaimanapun kamar Beijing Sunshine Holiday Plaza ini. Kita diberi kad tanda. Kalau mahu cadar disalin baru. Letakkan kad ini di atas katil.

Bukan saja karpet kamar disapu sampah. Sedikit kawasan berjubin putih di hadapan kamar mandi. Pekerja housekeeping ini lap dengan tuala kecil sambil menunduk dengan lutut atas jubin. Terbongkok-bongkoklah wanita lawa ini mengelap lantai gaya babu-babu dalam filem rantau Asia zaman dulu-dulu.

Seperti biasa. Ucapan terima kasih selepas setiap kali pekerja hotel kemaskan kamar. Walaupun itu memang tugas dia berbayar. Kalau yang bagus budi bahasa. Kita beri tip. Selalunya hati lembut mahu beri tip kalau pekerja-pekerja ini lebih berumur.

Sementara kamar dikemas. Su menghadap laptop. Juga bangun berdiri di tepi jendela. Pandangan dalam gambar di bawah ini. Itu antara pandangan berulang dipandang. Juga pandangan dalam gambar paling atas. Pemandangan dari tingkat sepuluh.

Gambar paling atas. Setiap kali terpandangkan bangunan-bangunan sebelah kiri. Satu bangunan rata panjang itu. Bangunan ini mengingatkan kepada jam radio popular pada pertengahan tahun 1980-an. Wales zaman itu. Su guna jam begini sebagai pengejut dari tidur. Kini hanya guna telefon bimbit. Tiada lagi jam loceng.

Hari ini cuaca terang benderang. Tanpa hujan renyai seperti sepanjang petang semalam. Nun bawah sana. Ada orang jual buah pic. Musim buah pic Beijing. Picnya sedikit lain dari pic negara orang putih. Lebih rangup.



Dari jendela Beijing Sunshine Holiday Plaza
Originally uploaded by Ssuriha

Sepanjang hari memandang bawah sana

Hari ini makan tengah hari lebihan nasi semalam suami beli. Semalam suami beli nasi tambah belum pun disentuh. Makan dengan kari ayam dalam tin malam tadi diberi Dr. J. Jauh dari negara sendiri begini. Kari Malaysia dalam tin pun terasa lazat. Walhal kalau di Malaysia. Kurang gemar makanan dalam tin kecuali terpaksa.

Seperti semalam. Sedari awal pagi. Berulang berdiri tepi jendela. Pandang memandang pemandangan Haidian dari hotel.

Awal petang ini. Terujanya kita kala terpandangkan nun di bawah sana. Dua wanita muda orang Melayu bertudung berjalan kaki santai namun pantas laju. Tahu dan kenal tudung orang Malaysia. Salah seorang dari mereka ini berbaju kurung. Berjalan kaki melewati tepi gerai jual buah pic. Berjalan berdua menghala pergi kanan.

Rasa seakan mahu melambai panggil. Mereka berdua ini menghala pergi mengarah satu hospital di sebelah kanan dari belakang hotel. Nun jauh di sebelah kanan sana. Ada satu universiti perubatan. Mulalah mengandaikan kemungkinan besar mereka berdua itu pelajar perubatan di Beijing.

Tengah hari ini. Memang terlihatkan beberapa orang jururawat berunifom putih susuri lalu jalan di belakang hotel ini.

Suami pulang awal selepas pukul dua petang.

" Dia orang pergi Botanical Garden. Malas pergi. J pun tak pergi. Dia kata takut nanti sesat pula sampai Tembok Besar China. "

Lambat menangkap maksud. " Sesat? Oh nanti sorang-sorang balik hotel. "

Selepas pukul tiga petang. Suami tidur sampai lewat pukul enam. Kita pula petang ini menghadap games. Juga baca helaian besar berlipat-lipat peta Beijing disediakan hotel.

Menjelang pukul tujuh senja. Member menelefon Dr. J. Cadangnya mahu jalan-jalan pergi Carrefour. Dr. J baru pulang dari pergi kedai.

Komen kita. " Orang pergi kedai sebelum malam.. "


Ssuriha. Get yours at bighugelabs.com/flickr

free counterTetamu Rasanubari